ازخواب بیدار شدن ناگهانی سیاهچاله ای در مرکز کهکشان راه شیری

© Photo / ESA/Hubble, ESO, M. Kornmesserازخواب بیدار شدن ناگهانی سیاهچاله ای در مرکز کهکشان راه شیری
ازخواب بیدار شدن ناگهانی سیاهچاله ای در مرکز کهکشان راه شیری - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندانی که در حال کار با تلسکوپ کک در جزایر هاوایی بودند در اواخر ماه مه موفق به ثبت شعله ای قدرتمند در مجاورت سیاهچاله Sgr A* در مرکز کهکشان راه شیری شدند که می توانست یک ستاره را یک ستاره را منهدم و به چند بخش تقسیم کند و یا مقدار بسیار زیادی ماده را در خود ببلعد.

یک سیاهچاله بسیار بزرگ در مرکز کهکشان راه شیری و احتمالا دیگر کهکشان ها وجود دارد که در مورد کهکشان ما این سیاهچاله در حدود چهار میلیارد بار سنگین تر از خورشید است و در فاصله 26 هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

این سیاه چاله ، که ستاره شناسان آنرا Sgr A * می نامند، توسط چندین ده ستاره و چندین ابر بزرگ گاز احاطه شده است، که بطور دوره ای از آن دور می شوند و با نزدیک شدن به آن در مسافت خطرناک از آن کنار آن عبور می کنند.

به گفته ستاره شناسان در حال حاضر دو نظریه در مورد اتفاق اخیر وجود دارد، از یک طرف سیاهچاله  Sgr A* می توانست ستاره S02 را هنگام نزدیک شدنش در ماه مه سال گذشته شکار کرده و ببلعد و از طرف دیگر نمی توان این نظریه را رد کرد که سیاهچاله به بخشی از ابر گاز G2، هنگامی که در فاصله بسیار نزدیک قرار گرفته بوده، دسترسی پیدا کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала