چرا نامزد آلمانی ریاست اینستکس انصراف داد؟

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر بررسی مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین در اتحادیه اروپا
بررسی مسئله به رسمیت شناختن کشور فلسطین در اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برند اربل، سفیر سابق آلمان در ایران و عراق که برای تصدی سمت مدیرعاملی ساز و کار موسوم به «اینستکس» برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران نامزد شده بود، این سمت را بر عهده نخواهد گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه بیلد، اربل اندکی قبل از معرفی نامزدی وی در دو مصاحبه با کن یبسن، روزنامه نگار دارای شهرت جنجالی در آلمان شرکت کرده بود که در سال 2011 به خاطر اظهارات یهودی ستیزانه از شبکه رادیویی RBB اخراج شده است. دیپلمات آلمانی در یکی از این مصاحبه ها از جمله گفته اسرائیل به ضرر یک ملت دیگر تاسیس شده که به قول وی" به این ترتیب میهن خود را از دست داده است". اربل ادعا کرد:" فلسطینیان قربانیان قربانیان ما هستند".

دیرتر وزارت خارجه آلمان اعلام کرد برند اربل انصراف خود از سمت ریاست اینستکس به دلایل شخصی را به اطلاع این وزارتخانه رسانده است.

ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز کاملاً عملیاتی نشده است.

هدف این ساز و کار ادامه تجارت بین اعضای اتحادیه اروپا و ایران علی رغم تحریم های آمریکا از زمان خارج شدن ترامپ از برجام در ماه مه سال 2018 است اما چندی پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد تا به حال فقط چند میلیون دلار پرداخت از طریق مکانیزم محاسبات بین اتحادیه اروپا و ایران موسوم به اینستکس انجام شده که در واقع ناچیز و هیچ است.

ایران خواستار آن است که از طریق اینستکس بتواند از جمله نفت خود را بفروشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала