تأثیر گرمایش جهانی بر پرواز هواپیماها

CC BY-SA 2.0 / InSapphoWeTrust / Alaska Airlinesتأثیر گرمایش جهانی بر پرواز هواپیماها
تأثیر گرمایش جهانی بر پرواز هواپیماها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گرمایش زمین موجب تشدید جریان توربولانس هوایی و در نتیجه ایجاد خطر برای مسافران هواپیماها می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از واشنگتن پست، دانشمندان دانشگاه ریدینگ انگلیس به این نتیجه رسیدند که گرم شدن کره زمین موجب تشدید جریان توربولانس در آسمان می‌شود که این امر می‌تواند برای مسافران هوایی خطرناک باشد.

ارتباط بین گرمایش جهانی و جنگ جهانی  - اسپوتنیک ایران
ارتباط بین گرمایش جهانی و جنگ جهانی

محققان دریافتهاند که گرمایش در قطب شمال منجر به کاهش دمای هوا در لایه‌های پایینی استراتوسفر در قطب‌ها می‌شود. به صورت همان زمان، افزایش دما در قسمت بالایی تروپوسفر بر روی خط استوا رخ می‌دهد. هرچه اختلاف دما بین استوا و قطب بیشتر باشد، جریان جت هوا در ارتفاع زیاد از غرب به شرق در سراسر اقیانوس اطلس شمالی قوی تر می‌شود. روند مخالف در قسمت پایینی تروپوسفر رخ می‌دهد: گرادیان دما هموار است، که این امر جریان جت را تضعیف می‌کند.

هر دو فرآیند یکدیگر را خنثی می‌کنند؛ اما اخیراً افزایش برشی باد، که در آن سرعت و جهت باد به مقدار زیاد در قسمت نسبتاً کمی از جو تغییر می‌کند، مشاهده شده است. جریان جت بالایی تغییر نمی‌کند، اما جریان پایین در حال تضعیف شدن است. از سال 1979، برش باد عمودی 15 درصد افزایش یافته است.

مدلهای آب و هوا پیش بینی می کنند که تا اواسط قرن بیست و یکم، توربولانس در آسمان صاف 2-3 برابر افزایش یابد. با وجود این واقعیت که این پدیده منجر به سقوط هواپیما نمی‌شود اما می‌تواند باعث صدمات خطرناک به مسافران و خدمه شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала