فرار متحدان عربستان از یمن

© AFP 2023 / Mohammed Huwais/AFOتوقیف دوباره کشتی حامل سوخت برای یمن
توقیف دوباره کشتی حامل سوخت برای یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک تحلیلگر مسائل سیاسی اعلام کرد سودان و امارات دارند عربستان را در یمن تنها می گذارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان،این تحلیلگر خاطرنشان ساخت عقب‌نشینی امارات از یمن و پیروزی‌های چشمگیر انصارالله در نبرد با ائتلاف عربی ، نشان می‌دهد سعودی‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند.

«الیا ماگنیه» تحلیلگر مسائل سیاسی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی گفت: عربستان در یمن تنها مانده است.

ماگنیه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: ما شاهد درگیری بین امارات و عربستان در یمن هستیم آیا این نشان دهنده اختلاف بین دو کشور درباره یمن است، گفت: امارات با خارج کردن برخی از نیرو‌های خود از یمن هوشمندانه عمل کرد. البته این کشور هنوز تمامی نیرو‌های خود را خارج نکرده است. باید به این وضعیت توجه داشت که این جنگ و ادامه آن به ویرانی بیشتر یمن منجر می‌شود. نیروهای انصارالله نشان داده‌اند که ابتکار عمل را در دست دارند. آن‌ها به خوبی تجهیز شده اند. آن‌ها به خوبی با قوانین مبارزه آشنا هستند. آن‌ها در وضعیتی قرار دارند که می‌توانند ابوظبی و دبی را هدف قرار دهند. با بمباران دبی و ابوظبی اماراتی‌ها دچار وحشت شده‌اند. اماراتی‌ها از برخی مناطق خارج شده‌اند، اما این هنوز کافی نیست. برخی از نیرو‌های امارات هنوز در یمن هستند. این یک واقعیت است که امارات از عربستان فاصله گرفته است.

او در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: به نظر می‌رسد که سعودی‌ها در این جنگ تنها مانده‌اند، آیا این به منزله پایان همکاری عربستان و امارات در یمن است، گفت: بله همین گونه است. ما شاهد هیچ بازنگری در طرز تفکر عربستان در رابطه با این جنگ نیستیم. این جنگ به بزرگترین فاجعه انسانی تبدیل شده است. عربستان به این موضوع توجهی ندارد. آن‌ها هم اکنون تنها مانده اند. آن‌ها در کنار خود سودان و امارات را ندارند. امارات به زودی عقب نشینی کامل خودرا انجام می‌دهد. امارات از این بیم دارد که از طرف انصارالله هدف قرار گیرد. ما شاهد حملات آن‌ها به عربستان بودیم. نیروهای انصارالله از توانایی‌های نظامی بیشتری برخوردارند و آن را به نمایش گذاشته اند. ما شاهد پیشرفت موشکی آن‌ها هستیم. آن‌ها با پهپاد‌های مسلح به فرودگاه‌های عربستان سعودی حمله می‌کنند. آن‌ها حتی به مناطقی ماوراء ریاض حمله کرده اند. آن‌ها به اهداف نظامی حمله کرده اند. در برابر سعودی‌ها به اهداف غیرنظامی حمله می‌کنند و از هرگونه فرود و پرواز هواپیما‌های تجاری به مناطق تحت کنترل انصارالله و از جمله صنعا جلوگیری می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: عربستان هم عقب نشینی خواهد کرد. آن‌ها به اهداف خود نرسیده‌اند. آن‌ها نتوانسته‌اند انصارالله را شکست دهند. یمن نشان داده است که می‌تواند در برابر دشمن خارجی مقاومت کند و با آن‌ها با وجود فجایع انسانی مقابله و مبارزه کند. آن‌ها به اهداف نظامی و تجاری در قلب عربستان حمله کرده اند. آن‌ها به پایگاه‌های نظامی سعودی‌ها حمله کرده اند و نشان داده اند که سعودی‌ها آسیب پذیر هستند. عربستان تنها مانده است و من تردید دارم که آن‌ها تا پایان سال بدون رفتن به دنبال راه حلی سیاسی در یمن باقی بمانند.

در یمن از سال 2014 درگیری داخلی ادامه دارد. در یک طرف این نزاع نیروهای حوثی عضو جنبش شیعه " انصارالله" و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن قرار دارند که مورد حمایت جامعه بین المللی است. از سال 2015 ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی پشتیبانی نظامی از نیروهای دولتی را برعهده دارد. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند ، پشتیبانی می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала