جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران

© Sputnik / Sergey Mamontovجدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران
جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اتاق بازرگانی تهران جدیدترین آمارها از عملکرد تجاری ایران در سه ماهه ابتدایی سال جاری را منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، طبق ارزیابی‌های انجام شده میزان مثبت بودن تراز تجاری کشور در سه ماهه ابتدایی امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، بالاتر بوده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته در سه ماهه ابتدایی سال جاری ایران حدود  11.5 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته و در مقابل حدودا 10 میلیارد دلار نیز واردات داشته است. به این ترتیب آمار تراز تجاری کشور با ایستادن در رقم مثبت یک میلیارد و 216 میلیون دلار، مثبت است.

در ماه‌های سال جاری ، اصلی‌ترین مقصد صادراتی ایران، چین بوده است. این کشور آسیایی در ماه‌های گذشته 2.6 میلیارد دلار واردات از ایران داشته است و به این ترتیب بالاترین رقم را به خود اختصاص داده است. پس از چین، عراق با 2.4 میلیارد دلار، ترکیه با 2.2میلیارد دلار، امارات متحده عربی با 929 میلیون دلار و افغانستان با 535 میلیون دلار، در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

آمادگی فرودگاه ژوکوفسکی برای صادرات و واردات ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آمادگی فرودگاه ژوکوفسکی برای صادرات و واردات ایران و روسیه

مهم‌ترین اتفاقی که در مقاصد صادراتی ایران رخ داده، جابه‌جایی قابل توجه جایگاه ترکیه است. این همسایه غربی در سال گذشته حتی در فهرست پنج مقصد اصلی صادراتی ایران نبود اما در سال جاری به سومین رتبه ارتقاء پیدا کرده است. دلیل این اتفاق افزایش 5 برابری صادرات ایران به ترکیه در قیاس با مدت مشابه سال قبل است.

آمارها نشان می‌دهد در سه ماهه ابتدایی سال جاری، چین با صادرات 2.3 میلیارد دلار اصلی‌ترین مبدا وارداتی کالاها به ایران بوده و پس از آن امارات با 1.5 میلیارد دلار، ترکیه با 1.3 میلیارد دلار، هند با 1.2 میلیارد دلار و آلمان با 514 میلیون دلار، در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه در این آمار مثبت بودن تراز تجاری ایران در مبادله با چین است.

در کنار آن، کره جنوبی نیز که در سال گذشته جزو پنج کشور اصلی صادرکننده کالا به ایران بوده، در سال جاری از این فهرست خارج شده و هندوستان جای آن را گرفته است. همچنین در این مدت میزان واردات کالای ایران از ترکیه افزایش یافته اما واردات از چین، امارات متحده عربی و آلمان کاهشی شده است.

در سال جاری اردیبهشت ماه بیشترین فعالیت را به خود اختصاص داده است. به این ترتیب در دومین ماه بهار سال جاری ارزش صادرات کالایی ایران به حدود 6 میلیارد دلار رسیده که نسبت به فروردین افزایشی دو برابری را نشان می‌دهد. همچنین در خرداد سال جاری، ایران حدود 3 میلیارد  دلار صادرات غیرنفتی داشته که کاهشی 20  درصدی را نسبت به خرداد سال قبل نشان می‌دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала