گزارش و تحلیل

چرا نفت ایرانی با نفت کش ها برای کشورهای عربی قاچاق می شود؟

© AP Photo / Gustavo Ferrariچرا نفت ایرانی با نفت کش ها برای کشورهای عربی قاچاق می شود؟
چرا نفت ایرانی با نفت کش ها برای کشورهای عربی قاچاق می شود؟   - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سومین بار در عرض یک ماه است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نفت کشی را همراه با خدمه آن در خلیج فارس متوقف می کند.

تهران در این زمینه تاکید می کند که کشتی گرفته شده در شمال تنگه هرمز 700 هزار لیتر سوخت ایرانی را به صورت قاچاق حمل می کرده و به سمت کشورهای عربی خلیج فارس می رفته است.

شاید این سوال مطرح می شود که چرا سوخت ایرانی باید به کشورهای عربی خلیج فارس حمل شود ، به کشورهایی که خودشان نفت تولید می کنند؟

آقای سعید میرترابی حسینی، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این ارتباط به خبرنگار اسپوتنیک توضیح می دهد:  

این قضیه از قبل رایج بوده است. از آنجا که در ایران از لحاظ قیمت های بین المللی  بهای سوخت پایین است، گرایش زیادی برای قاچاق سوخت به خارج از کشور چه زمینی و چه دریایی وجود داشته است. همچنین در چند سال اخیر به خاطر تحریم ها ، پول ایران افت شدیدی داشته باعث شده است که بهای سوخت داخلی ارزانتر بوده و جذابیت زیادی برای قاچاق داشته باشد. سابقا این مسائل با چنین برخوردهایی روبرو نبود و می توان به این نکته توجه داشت که بخشی از این قضیه به حساسیتی مربوط می شود که در خصوص نفت کش ها در این منطقه به وجود آمده است بنابراین از منظر رسانه ها بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. من فکر می کنم که ایران به لحاظ حفظ منافع و سرمایه های ملی خودش یک اقدام قانونی برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می دهد. این قاچاق چه از راه زمینی و چه دریایی صورت گیرد باید با آن مقابله شود.

آقای میرترابی در پاسخ به این سوال که آیا افراد و یا سازمان های خاصی به کار قاچاق سوخت از ایران مشغولند و اینکه آیا پیش از این چنین فعالیتی چه از دریا و چه از خشکی با چنین شدتی انجام می شد یا خیر، می افزایند:

جنگ ارمغان نفت در خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
جنگ ارمغان نفت در خاورمیانه+ عکس

با توجه به سودآوری هنگفت قاچاق سوخت از ایران، هم به شکل غیر سازمان یافته و هم سازمان یافته و تبانی با برخی از افراد در نقاط مرزی به منظور سودجویی ویا افرادی خاص درون سیستم که منظور سود خودشان با آنها همکاری نمایند. به دلیل سود بسیار زیادی که در حال حاضر قاچاق سوخت از ایران به همراه دارد. که البته در این زمینه پیشتر هم افرادی شناسایی و دستگیر شده اند. حتی ممکن است به دلیل تنش هایی که ایران با کشورهای عربی دارد از آن طرف نیز مشوق هایی یا زمینه سازی هایی که به قاچاق سوخت از ایران به سمت کشورهای حاشیه خلیج فارس کمک کند. چرا که این اقدام به زیان ایران است و از نظر اقتصادی به ما آسیب هنگفتی وارد می کند. طبیعتا تنش ها و اختلافات بین ایران و کشورهای عربی ممکن است این مسئله از جانب کشورهای حاشیه خلیج فارس زمینه سازی و تشویق شود.

اما آیا تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران و کاهش مبادلات نفتی به شدت گرفتن قاچاق کمک کرده است؟ آیا کاهش ارزش پول ملی ایران در روند سرعت بخشیدن قاچاق موثر بوده است:

ارزش پول ملی ایران به دلیل شدت گرفتن تحریم ها و البته مشکلات اقتصادی داخلی  اتفاق افتاده است که دلیل اصلی آنرا می توان ناشی از عوامل اقتصادی داخلی و مهمترین آن رشد شدید نقدینگی در داخل اقتصاد ایران است. اما تحریم ها باعث شده است که قدرت کنترل و مدیریتی که بانک مرکزی ایران می توانست اعمال کند ، کاهش یابد و این اثر کاهش اثر پول ملی بیشتر در دوره تحریم ها خودش را نشان دهد. نمی توان گفت که تحریم ها عامل اصلی افت ارزش پول بوده و حتی می توانیم بگوییم که عامل ثانوی بوده است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала