یخ های قطبی در ماه و عطارد؟ + عکس

© Sputnik / Pavel Lisitsynقرص کامل کره ماه
قرص کامل کره ماه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماه و عطارد هر دو یک سطح ناهموار پوشیده از دهانه‌هایی دارند که در اثر برخورد سیارک‌ها به وجود آمده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی «ناسا»، ماه و عطارد هر دو یک سطح ناهموار پوشیده از دهانه‌هایی دارند که در اثر برخورد سیارک‌ها به وجود آمده‌اند. نتایج یک مطالعه جدید از تجمع مقدار قابل توجهی آب یخ‌ زده در دهانه‌های قطبی ماه حکایت دارد.

در پایگاه اینترنتی نامبرده آمده است که با توجه به تشابه نحوه تابش خورشید به این دو جرم آسمانی، بخش‌هایی از این دهانه‌ها دائما در سایه بوده و در نتیجه برای باقی ماندن یخ‌های شکل گرفته برای مدت نامحدود به اندازه کافی سرد هستند.

نتایج این بررسی‌ها نشان داد که دهانه‌های نزدیک به قطب‌های ماه نسبت به دیگر دهانه ها 10 درصد عمق کمتری دارند، امری که از وجود احتمالی یخ در این دهانه‌ها حکایت دارد.زیرا در این نواحی گرمای خورشید تاثیر کمتری بر یخ‌ها می‌گذارد.

​دانشمندان پیش‌تر نیز در سطح ماه با استفاده از رادار به دنبال یخ گشته بودند اما تنها موفق به کشف لایه‌های کوچک و کم عمق شدند، این درحالی است که در عطارد قطعات یخی قطوری کشف شده بود.

اهمیت کشف امکان وجود آب یخ‌زده در ماه تنها جنبه علمی ندارد، این امر با تامین منبع آبی برای فضانوردانی که برای مدتی طولانی در ماه اقامت می‌کنند، می‌تواند برای اکتشافات قمری آتی حائز اهمیت باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала