مذاکره برای خلع سلاح ایران

CC0 / Pixabay / ایران
 ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکان: صنعت نظامی ما هیچ راهی نداشت به جز اینکه به ظرفیت های داخلی تکیه کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «العالم»، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور ایران اعلام نمود که هدف مذاکره در حوزه دفاعی برای خلع سلاح کردن ایران است.

مشاور رئیس جمهور ایران در حوزه دفاعی توضیح داده گفت:«در میانه جنگ بود که من مدیر سازمان صنایع دفاع شدم ، گرفتاری اصلی مان آن زمان این بود که باید 3 میلیارد دلار در سال خرید تسلیحاتی می کردیم ، 50 درصد خرید تسلیحاتی ما مهمات بود بنابراین اولین ماموریت من این شد که این یک و نیم میلیارد لاری که مهمات میخریم را تولید کنیم .صنایع نظامی زیر ساخت های نیرومند و قوی ای برای این کار داشت و اراده و تصمیم بسیار نیروندی در داخل آنجا بود.قدری من توانستم بین دولت و سایر نهادها هماهنگی کنم و بقیه کار را خود بچه های آنجا انجام دادند به طوری که بتوانیم مهمات مورد نیازمان را از کالیبر کوچک تا بزرگ که مهمات توپخانه های سنگین هست را تولید کنیم.

این جدی ترین کاری بود که در دوران بحران های ارزی و کمبود درامدهای ارزی که آن روزها برای ما سخت بود را حل کنیم.اینقدر فشارهای بیرونی سخت بود که گاهی ما برای خریدن اجزای بسیار ساده ای هم تحت فشار بودیم و صنعت نظامی ما هیچ راهی نداشت به جز اینکه به ظرفیت های داخلی تکیه کند چون بازارهای جهانی را به روی ما بسته بودند.

در خصوص توان کشور در این زمینه باید گفت که الان در مرحله بسیار خوبی هستیم به دلیل اینکه کوشش های ان سالها به مرحله بلوغ رسیده و امروز ظرفیت های صنعت نظامی کشور ما را به جایی رسانده که نمیتوانیم بگوییم هم تراز قدرت های مسلط جهانی محصول داریم ولی در مقابله با تهدیدات محصول داریم مثلا در ساخت هواپیما اگر نمیتوانیم هم تراز آنها باشیم اما در دفاع از آسمان کشورمان محصولی داریم که بتوانیم از آسمانمان دفاع کنیم.

تاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی - اسپوتنیک ایران
تاثیر رزمایش قریب الوقوع ایران و روسیه بر تشکیل ائتلاف دریایی اروپایی

مذاکره در حوزه دفاعی به نوعی خلع سلاح کردن ایران است . به هیچ وجه ابزارهای دفاعی کشور موضوع مذاکره نیست نه برای ما ، برای هیچ کس نیست آن چیزی که در دور قبل موضوع مذاکره بود آن مسئله ای بود که دنیا روی آن توافق کرده بود . عدم اشاعه تسلیحات هسته ای توافق جهانی است و برای این کنوانسیون هایی وجود دارد و چون ما به این کنوانسیون ها احترام می گذاریم به گفتگو نشستیم برای اینکه سیاست ما سلاح هسته ای نیست».

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور ایران در خصوص اوضاع کنونی جهان و به خصوص منطقه  گفت:«این یک پدیده جدیدی است در جهان که وقتی یک طرف در مقابل منطق دیپلماسی نیرومندتری قرار می گیرد به جای اینکه جواب دیپلماتیک بدهد می گوید تو نباید حرف بزنی. تحریم آقای دکتر ظریف یعنی اینکه دیپلماسی ایران حرف نزند یعنی دیپلماسی ایران از خودش دفاع نکند یعنی دیپلماسی ایران به تهدیدات ایالات متحده پاسخ ندهد . یک اتفاق جدیدی در دنیاست .

 چگونگی رفتار ما با تهدیداتی که دولت با آن‌ها مواجه می‌شود افزایش توان نظامی است. آن چیزی که در عرصه نظامی اتفاق افتاده، هیچ ارتباطی به بقیه جهان ندارد. ما روی پای خودمان این مسیر را طی کرده ایم. آنچه که در عرصه دیپلماسی اتفاق افتاده بین ما و طرفهای اهل گفتگو رخ داده است که با منطق دیپلماسی ایران همراه بوده اند. ما در این زمینه دستاوردهای خوبی داشته ایم. در حوزه منطقه ای دستاوردهای ما محصول اشتباهات خارجی هاست.

در حوزه اقتصادی متأسفانه دستاوردهای اقتصادی در دولت آقای روحانی محدود است چرا که تلاش دولت در دو سال ابتدایی فعالیتش عادی سازی روابط با کشورهای جهان بود که با برجام این اتفاق افتاد و فکر می کنم کارکرد این توافق حدود دو سال و نیم به اقتصاد ایران یاری رساند. اما از زمانی که رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمد، بطور سهمگینی به اقتصاد ایران حمله کرد و موجب وارد شدن شوک اقتصادی به کشور شد و این شوک اقتصادی ابتدا خود را در بخش ارزی بصورت شوک نشان داد که باعث افزایش قیمت ارز در اقتصاد ایران شد

حمله اقتصادی آمریکا به اقتصاد ما ضربه زد اما ما به تدریج این ضربه را مهار و بر بازارهای داخلی پول و ارز تسلط پیدا کردیم. اشکالی که الان برای ما پیش آمده این است که تحریم ها اگرچه موجب تسلیم ما نخواهد شد ولی کسی نمی تواند منکر آثار منفی تحریم ها شود. بالاخره الان ما در فروش نفت، صادرات کالاهای پتروشیمی و برخی روابط دیگر مشکلاتی داریم. برخی کشورها هم بیشتر از آنچه آمریکا تحریم کرده با ما برخورد می کنند مثلاً برزیل در زمینه سوخت رسانی به کشتی های ما رفتار نامناسبی از خود نشان داد. این کشورها می خواهند با اینگونه اقدامات از آمریکا امتیاز بگیرند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала