پیوستن یک کشور دیگر اروپایی به اینستکس

© Sputnik / Alexey Vitvitskyپیوستن یک کشور دیگر اروپایی به اینستکس
پیوستن یک کشور دیگر اروپایی به اینستکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوئد خواهان ادامه تجارت با ایران است و به این دلیل قصد دارد به سازوکار حمایت از مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی بپیوندد.

به گزارش اسپوتنیک، پتر اریکسون، سفیرسوئد در روسیه ضمن اعلام این مطلب حمایت سوئد از توافق هسته ای برجام را ابراز داشت و افزود در سال اول پس از تصویب برجام معاملات تجاری ایران با سوئد به خوبی پیشرفت می کرد و حالا استکهلم امیدوار است مسائل حل شده و وضع بهبود یابد.

ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد.

هدف این ساز و کار ادامه تجارت بین اعضای اتحادیه اروپا و ایران علی رغم تحریم های آمریکا از زمان خارج شدن ترامپ از برجام در ماه مه سال 2018 است اما مقامات ایران اعلام می کنند  از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار کاملاً عملیاتی نشده است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران  سازوکار اینستکس بدون خرید نفت ایران نمی‌تواند توقعات تهران را بطور کامل برآورده کند.

دو هفته پیش سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد تا به حال فقط چند میلیون دلار پرداخت از طریق مکانیزم محاسبات بین اتحادیه اروپا و ایران موسوم به اینستکس انجام شده که در واقع ناچیز و هیچ است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала