روحانی: عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول انتظارات تهران از اروپا است

اشتراک
رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، ایران را اصلی ترین حافظ امنیت و آزادی کشتیرانی در خلیج فارس دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسن روحانی در گفتگوی تلفن با مکرون گفت: اروپا فرصت زیادی را برای عمل به تعهدات و همکاری با ایران از دست داده و عادی سازی روابط نفتی و بانکی، گام اول از تعهدات مورد انتظار تهران از اروپا است.

حسن روحانی سه‌شنبه شب در تماس تلفنی "امانوئل مکرون" با وی، نتایج سفر نماینده ویژه خود به فرانسه را مثبت ارزیابی کرد و بر ادامه گفت وگوها در مسیر اجرای کامل تعهدات طرفین در برجام تاکید کرد.

رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هدف برجام عادی سازی روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها بوده است، افزود: متاسفانه به رغم پایبندی کامل ایران به تعهدات، تنها بخشی اندک از منافع اقتصادی ایران تامین شد و پس از خروج آمریکا از برجام نه تنها شاهد اقدام جدی از سوی اروپا در این زمینه نبودیم، بلکه برخی از شرکت های اروپایی نیز در پیروی از تحریم یکجانبه آمریکا، از ایران خارج شدند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره اصلی ترین تامین کننده امنیت و آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان بوده و خواهد بود. روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که روز 19 ژوئیه یک فروند نفتکش انگلیسی با نامstena impero هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала