آمریکایی ها متعجب از قدرت مذاکر‌اتی ایران

© AP Photo / Alex Brandonترامپ
ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهوری آمریکا از قدرت مذاکراتی ایران برای تضعیف جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا استفاده کرده بود.

به گزارش اسپوتنیک،رئیس جمهوری آمریکا روز 30 ژوئیه در یادداشت توئیتری خود به قدرت مذاکراتی ایران اعتراف کرد.

ترامپ در توییتر نوشت:« شایان ذکر است که ایرانی ها در هیچ جنگی پیروز و در هیچ مذاکره ای بازنده نبوده اند».

رئیس جمهوری آمریکا پیش از این هم از قدرت مذاکراتی ایران برای تضعیف جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا استفاده کرده بود.

ترامپ 8 ماه مه 2018 به طور یکجانبه وغیرقانونی از برجام خارج شد و تحریم های شدیدی را علیه مردم ایران اعمال کرد. او خواستار توافقی جدید با ایران است تا محدودیت های ایران در دستیابی به سلاح اتمی دائمی شود. و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

رئیس جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفته بود این محدودیت ها نباید در مدت زمان کوتاهی برداشته شود بلکه توافق باید 100 ساله باشد.

به گزارش «ایرنا»،محمد جواد ظریف در پاسخ به این ادعا در رسانه های آمریکایی مطرح کرد اگر ترامپ به دنبال نظارت دائمی فعالیت های هسته ای ایران و اطمینان از دست نیافتن ایران به سلاح اتمی است، در برجام پیش بینی شده است در سال 2023، ایران پروتکل الحاقی را تصویب کند و آمریکا هم تحریم ها را به طور دائمی و با تصویب کنگره بردارد.

اعلام دوباره آمادگی آمریکا برای مذاکرات با ایران  - اسپوتنیک ایران
اعلام دوباره آمادگی آمریکا برای مذاکرات با ایران

این اظهار نظر ظریف بازتاب زیادی در محافل کارشناسی داشت و از آن انداخته شدن توپ به زمین ترامپ یاد کردند. حال ترامپ متوجه شده است که جنگ با ایران پیامدهای بسیار خطرناکی در کل منطقه دارد و به دنبال راهی برای ورود به مذاکره با ایران است. ترامپ او به خوبی می داند، امتیاز ایران برای انتخاب دوباره او در سال 2020 اهمیت بسیار زیادی دارد به خصوص هنگامی که در مواجهه با چالش تجاری چین، اتهام دخالت روسیه در انتخابات و ناکامی در مذاکرات کره شمالی است.

در ماه های اخیر تنش ها میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافته است و مقامات آمریکا علاوه بر تشدید تحریم ها علیه ایران، تحریم های شدیدی را نیز علیه بخش های کلیدی اقتصاد این کشور اعمال کرد. واشنگتن هدف خود از اعمال این تحریم ها را تغییر رفتار جمهوری اسلامی اعلام می کند. آمریکا به وسیله تحریم های ثانویه، خریداران نفت ایران را مجبور به توقف خرید نفت از این کشور کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

پس از انتشار این بیانیه، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشورهای باقیمانده در برجام 60 روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشورها فرستاده، پیامدهای نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала