استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عربستان

© AFP 2023 / Gil Cohen-Magenاستقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عربستان
استقرار سامانه پدافند هوایی آمریکا در عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک نشریه تخصصی نظامی آمریکا گزارش داد که در ادامه تحرکات نیروی هوایی این کشور در عربستان سعودی، یک سامانه کامل پاتریوت به‌تازگی در پایگاه شاهزاده سلطان مستقر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دانشجو، در حالی که پیشتر گفته شده بود نیروی هوایی آمریکا در حال انجام تحرکاتی جدید در یکی از پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی است، اکنون یک رسانه آمریکایی از استقرار یک سامانه کامل پدافند هوایی «پاتریوت» در این کشور خبر می‌دهد.

نشریه تخصصی نظامی «آی. اچ. اس جینز» در گزارشی نوشت که ارتش آمریکا در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در شهر «الخرج» واقع در مرکز عربستان سعودی یک آتش‌بار جدید پاتریوت مستقر کرده و اکنون این خبر مورد تایید است.

بر این اساس، پیشتر حین پخش تصاویر پوشش شبکه «سی. بی. اس» از سفر «کنث مک‌کنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا موسوم به سنتکام – که از سوی ایران تروریستی اعلام شده است – به پایگاه شاهزاده سلطان در تاریخ بیست‌ویکم جولای، محموله‌ای دیده شده بود که به‌نظر می‌رسید اجزای سامانه پاتریوت باشد.

همچنین بخشی از آتش‌بار سامانه پدافند موشکی پاتریوت در ویدئوی منتشر شده از سوی مرکز فرماندهی نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی مذکور قابل مشاهده بود، اما انتقال چنین سامانه‌ای به عربستان تایید نشده بود.

این نشریه همچنین گزارش داد که یک جوخه هوایی از جنگنده‌های «اف-۲۲ رپتور» نیز قرار است در این پایگاه مستقر شود.

این در حالی است که رسانه‌های آمریکایی پیشتر گزارش داده بودند نیروی هوایی این کشور در حال تقویت مواضع و استحکامات خود در پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» واقع در شهر «الخرج» در عربستان برای مواقع ضروری است. 

 سنتکام نیز در تاریخ دهم جولای در بیانیه‌ای از حضور نیرو‌های جدید در این منطقه برای فراهم آوردن شرایط بیشتر بازدارندگی و اطمینان از توانایی دفاعی نیروی‌های آمریکا جهت مقابله با تهدید‌ها خبر داد.

افزایش حضور نیرو‌های آمریکا در منطقه در حالی صورت می‌گیرد که وزیر دفاع این کشور چند روز قبل مجوز اعزام نیرو و تجهیزات به عربستان را صادر کرد. پنتاگون اعلام کرد که وزیر دفاع آمریکا مجوز اعزام نیرو و تجهیزات آمریکایی به عربستان سعودی را صادر کرده است.

یک مقام مسئول در وزارت دفاع عربستان نیز جمعه گذشته گفت که پادشاه این کشور با میزبانی از نیرو‌های آمریکایی موافقت کرده است. بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی عربستان «واس» این تصمیم پادشاه با هدف افزایش سطح همکاری‌های مشترک دفاعی در زمینه امنیت و ثبات منطقه است.

در ماه های اخیر اوضاع در خلیج فارس بطور محسوس متشنج شده است. متشنج شدن دوباره اوضاع در منطقه در بهارامسال و پس از آن آغاز شد که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیروی تروریستی اعلام کرد و در پاسخ ایران فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در خاور میانه (سنتکام) را سازمان تروریستی دانست.

تنش در روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان که واشنگتن تهران را در به دست داشتن در آن متهم کرده و سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران شدیدتر شد. روند رو به وخامت گرائیدن روابط امریکا و ایران در واقع  پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ آغاز شده است. رئیس جمهور امریکا در ماه مه سال گذشته از برجام خارج شده و ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала