آهنگ غنی سازی در ایران چندان بالا نیست

© Flickr / IAEA Imagebank اورانیوم ایران
 اورانیوم ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
غنی سازی اورانیوم در ایران در آن حدی نیست که بتواند مسأله بزرگی بشود.

به گزارش اسپوتنیک، آهنگ تولید آب سنگین در ایران در آن سطحی نیست که بتواند مبدل به یک مسأله بزرگ و حاد بشود.

سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در آستانه نشست کمیسیون مشترک در رابطه با «برجام» در وین ابراز داشت:«آنچه به تولید آب سنگین در ایران مربوط می‌شود،سطح آن آنقدر بالا نیست که بتواند به یک مشکل حاد و داغ مبدل شود و به تصمیمگیری فوری نیاز داشته باشد».

هشت ماه مه سال 2018 دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه 90 و 180 روزه مجددا اعمال کرد.

مشاور روحانی: هدف اصلی ایران مدیریت تغییر رفتار تحریمی آمریکا است  - اسپوتنیک ایران
مشاور روحانی: هدف اصلی ایران مدیریت تغییر رفتار تحریمی آمریکا است

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در تاریخ 8 می سال جاری اعلام کرد که اگر اعضای اروپایی برجام به وظایف خود عمل نکنند تهران فعالیت های غنی سازی اورانیوم خود را از سر خواهد گرفت و مدرنیزاسیون راکتور آب سنگین اراک را متوقف خواهد کرد. روحانی اعلام کرد که مهلت ایران به اعضای اروپایی برجام برای انجام تعهدات مربوط به بخش بانکی و مسائل مربوط به تجارت نفت ایران، 60 روز است. در صورت عدم عمل به تعهدات کشورهای اروپایی عضو برجام، تهران دیگر محدودیت‌های غنی سازی اورانیوم را که توسط توافق هسته‌ای به میزان 3.67٪  تعیین شده است، رعایت نخواهد کرد.

ایران روز 7 ژوئیه اعلام کرد که مسائل فنی افزایش درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام شده و تا ساعاتی دیگر درصد غنی سازی ایران از 3.67 عبور خواهد کرد. پیش بینی ما این است که صبح دوشنبه وقتی گزارش به آژانس داده شود، ما از سطح فراتر رفته‌ایم و این اقدامی بوده که جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده بود.رونوشت یا DIQ تغییرات به آژانس داده شده است.بنا بر تعریف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اورانیوم 5 درصد غنی شده هم چنان اورانیوم با غنای کمتر LEU است و نشانه خطر جدی نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала