گزارش و تحلیل

سلاح قدرتمند روسیه در تقابل با آمریکا در موضوع ایران

© Sputnik / Alexey Filippovسلاح قدرتمند روسیه در تقابل با آمریکا در موضوع ایران
سلاح قدرتمند روسیه در تقابل با آمریکا در موضوع ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه سلاح قدرتمندی دارد که می تواند در تقابل با آمریکا در موضوع ایران از آن استفاده کند.

به گزارش اسپوتنیک ،طی روزهای اخیر کارشناسان به طور جدی درباه این موضوع بحث می کنند که روسیه دارای یک سلاح قدرتمند است که می تواند در تقابل با آمریکا در موضوع ایران از آن استفاده کند و این سلاح توسعه مکانیزم اینستکس و کمک به ایران از جمله در صادارت محصولات نفتی می باشد.

لاوروف: اینستکس اجرا نشود، برجام حفظ نمی شود - اسپوتنیک ایران
لاوروف: اینستکس اجرا نشود، برجام حفظ نمی شود

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین نیز از علاقه روسیه به مکانیزم اینستکس خبر داد.

پیمان مولوی کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در واقع منابع انرژی روسیه نیز تحت تحریم های نفتی آمریکا است و از طرف دیگر روسیه به لحاظ صادرکننده خارج از اوپک، به عبارتی خودش صادرکننده نفت است و یکی از رقبای تجاری ایران در صادرات نفت محسوب می شود. اینکه ساز و کاری طراحی شود که بتواند با ایران مبادلات خود در قالب تهاتر را انجام دهد، امکان پذیر است. مثل روش هایی که ایران با اروپا بتواند انجام می دهد، با روسیه و چین نیز انجام دهد. ولی اینکه تا چه حد می تواند کار آمد باشد، در هاله ای از ابهام قرار دارد. به این دلیل که سیستم های مالی کامل تحت اختیار آمریکا قرار دارد. از اینرو در این مورد گمانه زنی های بسیاری نمی توان انجام داد و باید در دید در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

اینستکس که اروپا طراحی کرده است، سازه کاریست که تا کنون اجرایی نشده است و بخاطر تحریمات نیز جزئیات زیادی از آن اعلام نشده است.

به نظر می رسد که اینستکس یک بستر تهاتر است، یعنی پولی که قرار است در قبال فروش نفت برگردد، تهاتر شود. این موضوع به پتانسیل یک شرکت برمیگردد که با چه میزان سرمایه می تواند این کار را انجام دهد. به هر حال هر چقدر حجم افزایش می یابد، راه های تحریمی آن نیز افزایش می یابد. به این معنی که در این جنگ تحریمی که وجود دارد، تا حدودی کار سخت است و باید به صورت اجرایی دیده شود که چه اتفاقاتی روی میدهد.

نکته دیگر اینست، هنگامی که روسیه از سرمایه گذاری خارجی استفاده می کند، ممکن خیلی محافظه کارانه عمل کند که البته این محافظه کاری بسیار کمتر از اروپا خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала