گزارش و تحلیل

زمین گیر شدن کشتی های ایرانی در برزیل

© REUTERS / João Andradeزمین گیر شدن کشتی های ایرانی در برزیل
زمین گیر شدن کشتی های ایرانی در برزیل - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو کشتی ایرانی به دلیل تحریم های آمریکا در برزیل زمین گیر شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، دو کشتی ایرانی که حامل محصولات صادراتی هستند، طی یک ماه اخیر در انتظار دریافت سوخت در بندر پاراناگوا واقع در جنوب ایالت پارانا لنگر انداخته اند.

شرکت پتروب، شرکت Petrobas ، شرکت نفتی دولتی برزیل از تامین سوخت این کشتی ها خودداری کرده و این تصمیم را یک تصمیم تجاری خواند و این فرصت را در اختیار شرکت های دیگر گذاشت در حالی که تا کنون هیچ شرکت اقدامی در این زمینه صورت اده است.

اعلام میزان صادرات نفت ایران به چین  - اسپوتنیک ایران
ایران به برزیل اخطار داد

خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص با سرویس خبری این بندر ارتباط برقرار کرد و اعلام شد که این وضعیت همچنان باقی خواهند ماند و  هیچگونه مجوزی تا کنون صادر نشده است. این موضوع به دادگاه فدرال ارائه شده است، چرا که شرکت برزیلی Eleva که مسئول این حمل و نقل را برعهده دارد، ادعا می کند که کالاها در شرکت هایی که تحت تحریم نیستند خریداری شده و کشتی ها به طور قانونی وارد این کشور شده اند.

 راکل دوج، دادستان کل برزیل، به حمایت از شرکت Petrobas پرداخت، زیرا سوخت گیری ممکن است به روابط دیپلماتیک استراتژیک کشور آسیب برساند.

دوریوال پریرار جونیو، استاد حقوق بین الملل موسسه سرمایه برزیل از ایالت مینا ژرایس در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: Petrobas از تحریم ها از ایالات متحده وحشت دارد. این شرکت از عرضه سوخت به دلیل نگرانی از اقدامات تلافی جویانه صرفنظر کرد، به این دلیل که در ایالات متحده فعالیت می کند و سهام آن ها در بورس اوراق بهادار نیویورک قرار دارد.

در حال حاضر این موضوع باعث ایجاد تنش میان برزیل و ایران می شود، زیرا ایران وارد کننده اصلی ذرت از این کشور است که تا کنون باید به این کشور فرستاده می شدو  همچنین سایر محصولات، مانند گوشت و سویا.

ایران یکی از از بزرگترین خریداران ذرت برزیل است و هرگونه اقدامی از سوی ایران می تواند بر روابط تجاری دو کشور تاثیر گذار باشد.

به گفته وی؛ این یک مسئله خصوصی است و به دادگاه بین المللی مربوط نمی شود.

این کشتی ها متعلق به شرکت های خصوصی ایرانی هستند، به این معنی که دولت ایران مالک آنها نیست. بنابراین، توسط دادگاه بین المللی تعیین تکلیف نمی شوند. اگر این اختلاف بین دولت های دو کشور بود، برای بررسی به دادگاه لاهه فرستاده می شد.

این کارشناس معتقد است که پاسخ ایران به این موضوع می تواند یک پاسخ دیپلملتیک باشد و نه یک پاسخ حقوقی.

با توجه به شرایط مشارکت هر دو کشور در این موضوع، پاسخ ایران می تواند در سیاست های خارجی این کشور علیه برزیل به دلیل نارضایتی از دولت برزیل باشد. در این مورد، این یک گام سیاسی در رابطه با سیاست بین المللی است و نه به حقوق بین الملل.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала