گزارش و تحلیل

همکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا

© Photo / Provided by Iranian Red Crescent Societyهمکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا
همکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر کشورهای ایران، روسیه، ونزوئلا و دیگر کشورهایی که تحت تحریم های یکجانبه آمریکا هستند، اثرات تحریم ها بر «فعالیت های بشردوستانه » را در کنفرانس بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ماه دسامبر سال 2019 در ژنو بحث و بررسی می کنند.

دکتر علی اصغر پیوندی، رئیس «جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران» در چارچوب سفر هیاتی از جمعیت هلال احمر ایران  به مسکو در مصاحبه ای اختصاصی با اسپوتنیک در این خصوص اطلاع داد. وی همچنین به طور مفصل در زمینه پروژه های مشترک روسیه و ایران در زمینه ماموریت های امدادی و بشر دوستانه و تاثیر تحریم های آمریکا بر فعالیت های انسان دوستانه توضیح داد:

پیوندی: در پی دعوت جمعیت صلیب سرخ روسیه و در ادامه تفاهم 2013 که با فدراسیون جهانی صلیب سرخ داشتیم، تمایل داریم ارتباط نزدیکتر، تعامل بیشتر و همکاری های عمیق تر با توجه به روابط سیاسی و اقتصادی خوبی که بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، اتفاق بیفتد. سفر دو روزه ما دستاوردهای خوبی داشت. اولین مطلبی که ما با رئیس محترم صلیب سرخ روسیه صحبت کردیم در مورد تفاهم برای همکاری های بیشتر بود. در مورد این موارد با هم تفاهم کردیم:

-             برگزاری مانور مشترک، عملیاتی، اجرایی با صلیب سرخ روسیه در ایران، روسیه و یا در دیگر مناطق به منظور آمادگی بیشتر برای مقابله با حوادث طبیعی که ممکن است در منطقه اتفاق بیفتد و کشورهای مختلف را درگیر بکند.

-             با توجه به تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا و تأثیرگذاری آن بر اجرای برنامه های بشردوستانه چه در روسیه و چه در ایران قرار شد ما یک نشست مشترکی را در حاشیه کنفرانس بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر در  دسامبر 2019 در ژنو با حضور جمعیت های ملی ایران، روسیه و کشورهایی که تحت تأثیر تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند و خدمت‌رسانی به مردم در آنجا دچار مشکل شده است، داشته باشیم.

-             نکته بعدی این است که با توجه به توانمندی که در هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، قرار شد در قسمت آموزش داوطلبان، جوانان و عزیزانی که از صلیب سرخ روسیه به ایران اعزام می ‌شوند و یا مربیان ما به روسیه اعزام ب‌شوند، در واقع همکاری نزدیکتری داشته باشیم. امیدوار هستیم این امر هم به روسیه و هم به ما کمک بکند. صلیب سرخ روسیه توانمندی های خوبی دارد. ما نیز توانمندی ها و تجربیات خوبی داریم. کشور ایران، کشور زیبا و جذابی است، ولی متأسفانه حوادث بسیار زیادی داشتیم، کشور روسیه هم کشور بسیار پهناور و بزرگی است و آن هم متأسفانه با حوادث زیادی دست و پنجه نرم کرده است. در جایی سیل آمده و اینگونه حوادث مرتب تکرار می شود. به این دلیل ما باید آمادگی خودمان را در پرسنل و امدادگران و نجات‌گر های خودمان افزایش بدهیم. انتقال تجربیات، توانمندی و آموزش جمعیت ملی خیلی می تواند به هردو کشور کمک بکند. تجهیز انبارهای امدادی در آستاراخان و همچنین در مسکو با توجه به اینکه ما یک کارخانه تولید اقلام امدادی نظیر چادر، پتو، زیرانداز و اقلام امدادی در سایزهای مختلف که به تأئید فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر رسیده است، و لازم است در حوادث به مردم داده شود و یا برای عملیات های امدادی لازم است در انبار امداد آستراخان و یا مسکو ذخیره بکنیم که به این ترتیب روابط بتواند نزدیک تر بشود.

5 میلیون دلار کمک برای سیل زدگان پشت دیوار تحریم هاست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
5 میلیون دلار کمک برای سیل زدگان پشت دیوار تحریم هاست

ما کارخانه تولید اقلام امدادی بسیار خوبی در کشور داریم. بر اساس تفاهمی که با صلیب سرخ روسیه داشتیم قرار گذاشتیم که انبارهای امدادی که برای مواقع حوادث طبیعی در آستاراخان و در اطراف مرزها و حتی در مسکو احتمال وقوع دارد را تجهیز بکنیم. ما می توانیم  چادر ها و پتوها و لوازم ضروری را ارسال بکنیم که در آنجا ذخیره بشود که صلیب سرخ روسیه بتواند در موقع حوادث و بروز خطر از آنها برای مردم روسیه استفاده بکند. ما در عین حال از کمکهای دیگر روسیه برای کارهایی که خودمان در داخل کشور انجام می دهیم استفاده بکنیم.

 

 علاوه بر این، بحث آموزش سگ ها، سگ‌های زنده‌یاب نیز مطرح شده است. ایران در واقع در  این بخش پیشرفت کرده‌است و پرسنل بسیار توانمندی در این مورد داریم. در روسیه هم این بخش وجود دارد. ما مایلیم که این آموزش گسترده‌تر بشود. این موضوع تفاهم دیگر ما با دوستان روس بود.

 

امیدواریم که بتوانیم بر اساس تفاهم 2013 و نقطه عطفی که بر اساس توافق و مذاکرات با روسها اتفاق افتاد دو کمیته مشترک در دو طرف تشکیل دهیم و به جد توافقات در زمینه همکاری آموزشی، عملیاتی، امداد و نجات و مانور مشترک و همچنین همکاری های بین المللی برای کاهش اثرات تحریم را به جهانیان نشان بدهیم.  این تحریم ها در واقع بر خلاف تمام قواعد و مقررات بین المللی است که دامنه شمول آن نباید فعالیت های بشردوستانه را در بر بگیرد و  امیدواریم  بتوانیم از طریق جمعیت ملی که جمعیت مستقل و خیرخواهانه است هم در روسیه و هم در ایران این کار را انجام بدهیم. اینموضوعات مجموع مباحثی بود که ما در دیدار با رئیس جمعیت صلیب سرخ روسیه داشتیم.

بحث مهم دیگر این است که ما بازدیدی از وزارت موقعیت های اضطراری و بحران کشور روسیه داشتیم. چند ساعتی از اتاق های عملیات و مرکز فرماندهی و نحوه هماهنگی آن وزارتخانه در بحران ها بازدید کردیم. من دیدم بسیار سیستم کارامد و خوبی دارند کشور روسیه بسیار گسترده است. بنابراین لازم است یک سیستم منسجم شاید بتوان گفت شبه ‌نظامی و عملیاتی که بسیار دقیق و منضبط کار کند و وضعیت کشور را کنترل بکند، وجود داشته باشد. ما از نزدیک با این سیستم و نحوه هماهنگی سلسله مراتب، اجرای عملیات و اطلاعات‌گیری آشنا شدیم.  مقرر شد در مانوری که سالیانه و در اواخر ژوئیه هر سال دارند ما شرکت بکنیم  و از نزدیک بیشتر با روش مقابله آنها با حوادث آشنا بشویم.  رفت و آمد ما با وزارت موقعیت های اضطراری بیشتر بشود و از تجربیات خودمان نیز استفاده بکینم. کشور ما هم درست است که به پهناوری کشور روسیه نیست، ولی متأسفانه حوادث تلخ و بدی داشتیم.

این در واقع کلیات بحثی بود که ما دنبال کردیم و امیدواریم که این بازدید ما منجر بشود تا دو کشور دوست و همسایه ما که روابطی در حوزه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارند در این حوزه نیز که کار بشردوستانه و عام‌المنفعه است نزدیکتر بشود و ما بتوانیم از توانمندی دو طرف در جهت خدمت به مردم عزیر روسیه و ایران استفاده بکنیم.

اسپوتنیک: سازمان شما با چه مشکلاتی در رابطه با تحریم های آمریکا  مواجه شده است و تأثیر این تحریم ها در رابطه با حوادث ناگوار اخیر مثلا سیل ایران، چگونه بوده است؟

پیوندی:  مطابق دستور موقت دیوان بین المللی دادگستری «آی سی جی  ICJ » تحریم ها نباید به کارهای بشردوستانه آسیب بزند. ما 3 حساب ارزی داریم که برای انتقال پول از آن ها استفاده می کردیم، اما در زلزله کرمانشاه و در سیل اخیر در ایران با توجه به کمک هایی که فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و دیگر جمعیت های ملی به کشورمان داشته اند، ما نتوانستیم حتی یک دلار و یا یک یورو را از طریق حساب های ارزی خودمان به خاطر بسته شدن سوئیف و اعمال نظر خزانه داری آمریکا منتقل بکنیم که این برخلاف اصول بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر است که همه ما طرفدار آن هستیم و باید بخوبی اجرا بشود.

 

ما در سیل اخیر، حدود 3 میلیون فرانک پول در نزد فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر داشتیم. این کمک هایی است که فدراسیون جمع کرده و کمک هایی که جمعیت های ملی که اسامی آن ها مشخص است، پول را به فدراسیون داده‌اند. پول در حساب فدراسیون در سوئیس است، اما به خاطر مشکل تحریم نتوانستیم این ها را به کشور منتقل بکنیم و برای رفع نیازمندیهای مردم عزیزمان که در استان های مختلف درگیر حوادث تلخی بودند که در 100 سال اخیر نیز کم نظیر بود، کمک بکنیم.

 

© Photo / PROVIDED BY IRANIAN RED CRESCENT SOCIETYامدادگران هلال احمر ایران
همکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا - اسپوتنیک ایران
امدادگران هلال احمر ایران

تأثیر دیگر این است که ما به عنوان یک سازمان بشردوستانه که کار رفع مشکلات مردم را انجام می دهد هم در حوزه تولید و ساخت دارو، هم مصرف مواد اولیه و توزیع دارو در کشور غیر از وزارت بهداشت نقش داریم. ولی در انتقال مواد اولیه و انتقال پول برای واردات مواد اولیه و تولید دارو دچار مشکل هستیم. این موضوع اثرات بسیار بدی بر مردم، بیماران صعب العلاج و سرطانی، کودکان، زنان باردار و ... گذاشته و با حقوق بشر منافات دارد. ما به عنوان یک سازمان غیرسیاسی بشردوستانه این حرفها را می زنیم و فقط می خواهیم بگوئیم که این تحریم های ظالمانه و یکجانبه تأثیر بسیار بدی بر سلامت و کرامت انسان ها و زندگی و رفاه مردم دارد.

کشور روسیه نیز متأسفانه تحت تأثیر تحریم های آمریکاست و این حوادث برای مردم عزیز روسیه هم اتفاق می افتد و این یک چیز کلی است و ما باید در یک فضا حتما این موضوع را مد نظر قرار بدهیم. تلاش هایی صورت گرفته است. من با رئیس « آی سی آر سی ICRC » در ژنو ملاقات کردم و رسما اعتراض کردیم و ایشان گفت: «من حرف شما را قبول دارم و می پذیرم و حق با شماست و  تلاش میکنم از آمریکا مجوزی بگیرم تا پول شما را منتقل بکنم». ما گفتیم این پولی که (3 میلیون فرانک) می خواهد منتقل بشود با نظارت «آی سی آر سی» باشد. اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

تحریم ها برخلاف اصول بردوستانه  بین المللی تأثیر خودش را بر مردم آسیب دیده می گذارد و بر خلاف حقوق بشر تحریم ها اعمال می شوند.

© Photo / Provided by Iranian Red Crescent Societyهمکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا
همکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا - اسپوتنیک ایران
همکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا

اسپوتنیک: آیا تا کنون مورد ناگواری به دلیل تحریم های دارویی و یا تجهیزات پزشکی به ثبت رسیده است؟

پیوندی: اینکه من بگویم مستقیما چه دارویی وارد نشده و باعث مرگ کسی شده است را شاید نتوان با آمار دقیق بیان کرد. اما واقعیت این است که بعضی کمبودهای دارویی که در کشوری ایجاد می شود می تواند نتیجه بدی داشته باشد. به خاطر عدم ورود مواد اولیه و عدم انتقال ارز و خرید مستقیم تأثیرات خودش را در زندگی مردم داشته است و باعث می شود که سیر بیماری بیماران طولانی تر بشود، درمان آن نیز طولانی تر و اثرات و عوارض بیماری تشدید بشود  و این امر بر زنده ماندن بیمار تأثیر دارد و ناخودآگاه حیات را از آنها می گیرد و این اصلی است که وجود دارد. داروهایی که وارد می‌شوند داروهای سرطان و بیماری های صعب العلاج هستند. بچه هایی که دچار مشکل ژنتیکی هستند و باید در طول عمرشان دارو استفاده بکنند. این داروها از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا وارد می شود. ما امیدوار هستیم که در این فضا حرف ما به گوش همه برسد که ما به عنوان جمعیت ملی فارغ از منازعات سیاسی هستیم و بحث بشردوستانه را دنبال می کنیم و سازمان های بین المللی باید پاسخ بدهند که ما در این وضعیت چه کاری باید انجام بدهیم که مردم آسیب نبینند و در عین حال ما بتوانیم کارمان را دنبال بکنیم.

© Photo / Provided by Iranian Red Crescent Societyجمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
همکاری اثربخش جمعیت های ملی ایران و روسیه در تقابل با تحریم های یکجانبه آمریکا - اسپوتنیک ایران
جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران

اسپوتنیک: آیا سازمان شما تجربه ای برای اجرای برنامه های برون مرزی در کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان، یمن و میانمار داشته است؟ چه کارهایی انجام دادید و با چه کشورهایی بیشتر در این زمینه همکاری داشتید؟

پیوندی: جمعیت ملی کشور ما باتوجه به تجربه و توانمندی که دارد و بر اساس هماهنگی با فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در مواقعی که حوادث تلخی برای دیگر ملل اتفاق می افتد توانسته خدمت خیلی خوبی بدهد. تیم بین المللی درمان اضطراری ما در آسیا بعد از ژاپن دومین کشوری است که با تأیید فدراسیون بین المللی می تواند  بر اساس درخواست کشوری که آسیب دیده و هماهنگی فدراسیون تیم خودمان را به هر یک از کشورهای دنیا اعزام بکنیم و بتوانیم خدمت ارائه بدهیم. ما تجربیات زیادی در داخل و خارج از کشور داریم. در سیل پاکستان در سال های گذشته کمک های بسیار زیادی کردیم ، در بحث بنگلادش خودم شخصا در تأسیس درمانگاه «سرپایی» حضور داشتم. حدود شش ماه در آنجا حضور داشتیم، خدمات لجستیکی و دارو و تجهیزات و نفرات اعزام کردیم. و بعد بر اساس خواست جمعیت ملی بنگلادش مأموریت ما اتمام یافت و به کشور برگشتیم. در یمن ما مستقیم دخالت نداریم، زیرا وضعیت جنگی در آنجا حاکم است. کمک های مردم و خیرخواهانه ما در داخل کشور از طریق کمیته صلیب سرخ چندین بار ارسال شده است تا به دست مردم یمن، کودکان و زنانی که در آنجا وضعیت خوبی ندارند برسد. حتی در سوریه نیز تلاش هایی صورت گرفته برای آسیب هایی که بر اثر جنگ به مردم خود سوریه رسیده، کمک هایی انجام بشود.  ما فارغ از کار سیاسی و نظامی کارمان را دنبال می کنیم و به خدمت رسانی به همه افراد بدون درنظر گرفتن هرگونه تبعیضی اعم از قومی، مذهبی و رنگ و نژاد این کار را انجام می دهیم. در یمن انجام دادیم، در عراق این کار را کردیم. اینها بیشتر کمک های خود مردم ما بوده است که به ما ارائه دادند و ما بر اساس نیازی که آن مردم در عراق و یا سوریه و یا یمن داشتند به آنها کمک کردیم. این کمک ها بر اساس سیاست های داخل سازمان و در چارچوب نهضت با هماهنگی فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و کمیته بین المللی صلیب سرخ در کشورهای مختلف انجام  شده است و اگر بازهم کشوری خدای نکرده دچار مشکل بشود و ما بتوانیم، این کار را حتما انجام خواهیم داد. در افغانستان این کار را انجام دادیم و می دهیم.

ما مرکز درمانی در لبنان، امارات، در کشور آفریقایی و کشورهای  آمریکای جنوبی داریم و اینها بجز هزینه برای ما چیزی ندارد، ولی چون خدمت می دهیم به مردمی که نیازمند هستند احساس می کنیم که یکی از وظایف ذاتی ما به عنوان سازمان بشردوستانه می باشد و تلاش می کنیم که این وظیفه را خوب انجام بدهیم.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала