گزارش و تحلیل

چرا جنجال بر سر توقیف نفتکش انگلیسی بیش از توقیف نفتکش ایرانی است؟

© Flickr / Hernán Piñeraبریتانیا
بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توقیف نفت‌کش ایران توسط نیروهای انگلیسی در جهت آزمایش ایران انجام گرفته بود.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا روز 22 ژوئیه اعلام کرد که اگر تهران نفتکش توقیف شده بریتانیایی را رها نسازد، آنگاه لندن آماده است تا اقدامات تلافی جویانه علیه ایران انجام دهد.

وی در پارلمان انگلیس اظهار داشت اگر ایران همچنان به این مسیر خطرناک ادامه دهد، باید بداند که هزینه این رفتارش، افزایش حضور نظامی غرب در سواحلش خواهد بود.

نشست اضطراری کابینه دولت انگلیس در خصوص نفتکش این کشور که در تنگه هرمز توسط ایران توقیف شد تشکیل شد. این سومین نشست اضطراری با حضور ترزا می بود که بریتانیا پس از توقیف این نفتکش در روز جمعه توسط ایران برگزار کرد.

لندن در صدد است در خصوص روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران پس از توقیف نفتکش این کشور در تنگه هرمز توسط نیروهای سپاه تصمیم گیری کند.همچنین لندن آماده است تا دارایی های ایران را مسدود سازد. علاوه بر این مقامات بریتانیا قصد دارند تحریم های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران را که در سال 2016 لغو شده است، بازگردانند.

کشتی های زیادی از تنگه هرمز عبور می‌کنند و کشتی های جنگی نمی توانند هر یک از آن‌ها را همراهی کنند. بریتانیا با شرکای بین‌المللی همکاری می کند تا تلاش ها برای دفاع از کشتیرانی آزادانه هماهنگ شود.

اسپوتنیک با مانی محرابی پژوهشگر و تحلیلگر مستقل ایرانی در حوزه های مسائل بین‌الملل به گفتگو نشست.

تا چه اندازه اين اقدامات انگليس نسبت به ايران قانوني و یا غیرقانونی است؟

ایران عملی خلاف مقررات بین‌المللی انجام نداده که بابت آن جریمه شود. مسئله اصلی، نیت یا هدف سیاسی ایران نیست بلکه مسئله این است که ماجرای توقیف نفت‌کش انگلیسی توسط ایران توجیه قانونی دارد و ایران بر اساس قانون این عمل را انجام داده. پس انگلیس اساساً نمی‌تواند به این بهانه ایران را تحریم کند. ضمن اینکه توقیف نفت‌کش ایران توسط انگلیس اساساً هیچ توجیه قانونی‌ای ندارد.

انتشار فیلم حرکت نفتکش بریتانیایی آزاد شده به سوی آبهای بین المللی  - اسپوتنیک ایران
نامه انگلیس به سازمان ملل و درخواست آزادسازی نفتکش بریتانیایی توسط ایران

آيا انگليس با آمريكا در پرونده تحریم‌ها هم‌دست شده است؟

صد در صد. این دو کشور در تمام پرونده‌های بین‌المللی در کنار هم هستند و به‌نوعی می‌توان گفت انگلیس تأمین‌کننده منافع ایالات‌متحده در اروپا است. این مسئله جدیدی نیست، متأسفانه کشورهای بزرگ جهان که ادعای صلح‌طلبی دارند در جهت ایجاد آشوب و برهم زدن صلح همدست هستند.

 

برداشت شما از وضعيت نفت‌کش چيست؟

فارغ از مباحث حقوقی، اگر بخواهیم واقع‌بینانه به ماجرا نگاه کنیم ایران خواسته تا ماجرای توقیف نفت‌کش خود در جبل‌الطارق را جبران کند. توقیف نفت‌کش ایران توسط نیروهای انگلیسی در جهت آزمایش ایران انجام گرفته بود تا میزان جدیت ایران در برخورد با به خطر افتادن منافع ملی سنجیده شود و ایران نیز با توقیف نفت‌کش انگلیسی پاسخ محکمی به این اقدام کودکانه انگلیس داد.

به‌زعم این‌جانب به‌زودی شاهد یک معامله دوجانبه خواهیم بود، انگلیس نفت‌کش ایران را رها خواهد کرد و ایران نیز نفت‌کش انگلیس را و در این صورت برنده این جدال فقط ایران خواهد بود.

 اقدامات انگليس بر سرنوشت برجام تا چه اندازه‌ای تأثیر خواهد گذاشت؟

برجام بر پایه صلح امضاء شده است، پس هر رخدادی که صلح را به خطر بیاندازد، آن را نیز به خطر انداخته. انگلیس و ایالات‌متحده تمام تلاش خود را برای ایجاد آشوب و به خطر انداختن صلح انجام داده‌اند و این اقدامات قطعاً به ضرر برجام خواهد بود.

اولین کشوری که از برجام خارج شد ایالات‌متحده بود و اکنون باید انگلیس را نیز دومین کشور قلمداد کرد. اینکه یک کشور یک قرارداد را امضاء کند مهم نیست، مهم پایبندی به آن قرارداد است که انگلیس نه‌تنها این کار را انجام نداده بلکه با اقدامات خود دقیقا برخلاف آن عمل کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала