گزارش و تحلیل

همراهی انگلیس و آمریکا در تنگه هرمز علیه ایران

© AFP 2023 / Karim Sahibکشتی انگلیسی
کشتی انگلیسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
احتمال اینکه انگلیس با اعمال تحریم هایی علیه ایران بخواهد برجام را نقض بکند بسیار جدی است.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس  ابراز داشت که لندن امروز قصد دارد اجرایی شدن اقدامات دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران را پس از توقیف تانکر انگلیسی در تنگه هرمز اعلام کند. لندن برای مسدود کردن دارایی ایران آماده است. افزون بر آن، مقامات بریتانیا قصد دارند از اتحادیه اروپا و سازمان ملل درخواست کنند تحریم ها علیه ایران که در سال 2016 لغو شدند دوباره احیا شوند.

اسپوتنیک با آقاي شعیب بهمن، کارشناس مسائل بین الملل و روابط بین ایران و روسیه و همچنین رئیس موسسه پژوهان جهان معاصر در این خصوص به گفتگو نشست.

هم اکنون به دلیل مسأله تانکر «گریس -1» و تانکر بریتانیایی که توسط ایران توقیف شده است، تنش های هر چه بیشتری بین ایران و انگلیس مشاهده می‌شود. به این دلیل در این دقایقی که ما با شما در حال صحبت هستیم، لندن قصد دارد یک نشست اضطراری با شرکت ترزا می برگزار کند تا اقدامات شدیدتری علیه ایران وضع شوند. لندن همچنین از مسدود کردن دارایی ایران در بانک های بریتانیا صحبت می‌کند.

اقداماتی که هم اکنون انگلیس به بهانه توقیف نفتکش قصد انجام آن‌ها علیه ایران را دارد، تا چه حد قانونی و یا غیرقانونی می‌باشد و آیا این امر بر سرنوشت برجام تأثیر خواهد گذاشت یا خیر؟

انتشار فیلم حرکت نفتکش بریتانیایی آزاد شده به سوی آبهای بین المللی  - اسپوتنیک ایران
نامه انگلیس به سازمان ملل و درخواست آزادسازی نفتکش بریتانیایی توسط ایران

-          اقداماتی که دولت انگلیس دارد در قالب توقیف نفتکش  خود در خلیح فارس انجام می‌دهد، این سوال را در وهله اول بوجود می آورد که اصلا چرا انگلیسی ها وارد چنین عرصه‌‌ای شده‌اند. چرا نفتکش ایرانی را در تنگه جبل‌الطارق توقیف کردند که علت توقیف می تواند تحریکی باشد برای اینکه انگلیس در واقع همراهی بیشتری با آمریکا بکند که این بخودی خود یک پرسش جدی است.

نکته دوم این است که اقداماتی که انگلیسی ها دارند در قالب شورای امنیت می‌کنند دقیقا می تواند در باره نفتکشی که آنها در تنگه جبل‌الطارق هم متوقف کرده‌اند نیز انجام بشود. یعنی ایران هم می‌تواند شکایت مشابهی در مورد توقیف نفتکش خود در تنگه جبل‌الطارق تنظیم بکند.

نکته سوم این است که در واقع اگر انگلیسی ها بخواهند وارد عرصه تحریم ایران بشوند قطعا ایران هم می‌تواند اقدام متقابل انجام بدهد. این مسائل می‌تواند سطح روابط دو کشور را بشدت تنزل بدهد. آن چیزی که ما تا به امروز از اقدامات دولت انگلیس دیده‌ایم همراهی با آمریکایی ها بوده است. انگلیسی ها برغم اینکه در قالب کشورهای اتحادیه اروپایی همچنان بر وجود برجام تأکید می‌ورزند، ولی عملا در عرصه عملیاتی و در عرصه اقدام دارند از همان سیاست هایی پیروی می‌کنند که آمریکایی ها طراحی کرده‌اند. کما اینکه خود توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق در واقع با اشاره و تحریک آمریکایی ها صورت گرفت.

در نتیجه به نظر می رسد که  دیر یا زود انگلیس هم به صف کشورهایی خواهد پیوست که همانند آمریکا اعتقادی به برجام ندارند و این به آن معنا خواهد بود که ما شاهد شکاف جدی در بین کشورهای اروپایی در خصوص برجام خواهیم بود ولی در عین حال روابط انگلیس و آمریکا در رابطه با این مسأله نزدیکتر خواهد شد و احتمال اینکه انگلیس با اعمال تحریم هایی علیه ایران بخواهد برجام را نقض بکند بسیار جدی است و این احتمال در واقع وجود دارد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала