گزارش و تحلیل

توهم آمریکایی انگلیسی

© AP Photo / Gautam Singhتوهم آمریکایی انگلیسی
توهم آمریکایی انگلیسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش آقای ترامپ تویت زد که ایران آماده گفتگو در مورد برنامه موشکی خود است روز گذشته هم اظهار داشت که آمریکا یک پهباد ایرانی را سرنگون کرده و بعد مشخص شد که هر دو مطلب توهم ای بیش نبوده.

وزیر امور خارجه انگلیس هم در مورد توقیف یک کشتی که در حال قاچاق سوخت از ایران بود اعتراض کرده و از ایران تقاضا کرده که به تنش ها در منطقه دامن نزند.

به قول آقای عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران  احتمالا حتی احتمال دارد آنها یک پهباد مربوط به خود را سرنگون کرده باشند چون همه پهباد های ایران سالم به پایگاه های خود برگشته اند.

ظاهرا استراتژی جدید ایران در بالا بردن هزینه برای دشمنان خود در منطقه روز به روز هزینه ها را برای آمریکا و انگلیس و همپیمانانشان در منطقه آنقدر بالا می برد که کار به توهم زدن مسئولین آنها شده.

آنها حتی به توقیف کشتی قاچاقچی ها هم اعتراض می کنند.

ایران، دروغ آمریکا در سرنگونی پهپاد ایرانی را آشکارمی کند - اسپوتنیک ایران
ایران می خواهد تصاویری درباره سالم بودن پهپاد خود منتشر کند
مسبب همه اتفاقاتی که امروزه در منطقه پیش می آید و همه این تنش ها خروج ایالات متحده از برجام و پیاده سازی تحریم های ثانویه بر علیه کشورهای دیگر بوده و هست اما مشاهده می کنیم وزیر امور خارجه انگلیس از ایران تقاضا می کند به تشنج ها دامن نزند.

در حالی که ایالات متحده پس از خروج خود از برجام تلاش کرد در اجرای آن سنگ اندازی کند و کشورهای اروپایی حتی یک قدم برای اجرای تعهدات خود در برجام انجام نداده اند، مشاهده می کنیم که اروپایی ها از ایرانی ها تقاضا می کنند پایبند برجام بمانند.

انگار برجام یک توافق یک طرفه است که فقط ایران ملزم به انجام تعهدات خود بوده و دیگران هیچ تعهدی نداشته اند.

اگر اروپایی ها توان اجرای تعهدات خود را نداشتند پس چرا توهم زده بودند که کشورهای مقتدری هستند و ژست کشورهای مقتدر را گرفته بودند و در گفتگوهای هسته ای شرکت می کردند.

توقیف نفتکش در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
توقیف نفتکش بریتانیایی در تنگه هرمز؟
آیا به یاد دارید که این اروپایی ها، مخصوصا فرانسوی ها و انگلیسی ها، چه رزگری بازی ای راه انداخته بودند که اگر فلان و فلان نشود پای توافق را امضا نمی کنند؟

اگر امضای آنها بی ارزش بود پس چرا اصلا امضا کردند؟

تا چند وقت پیش همه چیز روبراه بود و طبیعتا اروپایی ها احساس نمی کردند که ضرورتی دارد وارد ماجرای تحریم های آمریکا بر علیه ایران شوند چون این مردم ایران بودند که سختی می کشیدند وخوب اروپایی ها نمی خواستند شرایطی پیش آید که شهروندانشان حتی از تفریحات خود باز بمانند و مشکلی برای ویزای آنها به ایالات متحده پیش آید.

نفتکش گم شده - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
تمامی آن‌چه که درباره نفتکش ریاح می‌دانیم + داده نمایی
حال که شرایط برگشته و کم کم هزینه ها برای اروپایی ها در حال افزایش است مشاهده می کنیم که آنها مجبور شده اند تکان بخورند ولی هنوز جسارت انجام کاری را ندارند.

پس از توقیف کشتی ایرانی توسط انگلیسی ها در تنگه جبل الطارق هزینه تردد کشتی های انگلیسی و بعد از آن دیگر کشتی های اروپایی و آمریکایی در منطقه افزایش یافته و تا هفته گذشته هزینه بیمه این کشتی ها ده برابر شده بود.

احتمالا کم کم هزینه بیمه این کشتی ها طی هفته آینده نیز افزایش یابد و طبیعی است افزایش این هزینه ها می توان روی قیمت تمام شده نفت ارسالی از منطقه و کالای ارسالی اروپایی ها و آمریکایی ها به منطقه تاثیر بسزایی داشته باشد و همین مساله می تواند نارضایتی های زیادی را درون این کشورها ایجاد کند که شرایط سیاسی موجود در این کشورها را بیش از پیش متشنج کند.

توجه داشته باشید که هنوز فرانسه با اعتراض های داخلی به دلیل تصمیم افزایش 1.5 درصدی مالیات بر سوخت مواجه است و خوب طبیعتا وقتی که کم کم هزینه عوارض بیمه ای روی نفت به کشورهای اروپایی برسد قطعا سیاستمداران اروپایی باید خود را برای هر شرایطی آماده کنند.

دولت آمریکا هم  امیدوار بود با خروج از برجام و فشارها و تحریم های بی سابقه بر ایران، ایرانی ها را به زانو در آورد، اما پس از گذشت حدود سه سال از ریاست جمهوری آقای ترامپ این امر محقق نشد و آقای ترامپ مجبور است کمپین تبلیغاتی فشرده خود برای انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را بدون هیچ موفقیتی در ماجرای ایران پیش ببرد و طبیعتا افزایش تنش ها در منطقه تامین کننده انرژی جهان می تواند روی قیمت انرژی در آمریکا نیز تاثیر بگذارد و بالطبع روی انتخابات آتی ریاست جمهوری.

پس بی دلیل نیست که هم مسئولین آمریکایی هم مسئولین برخی کشورهای اروپایی توهم زده اند چون شبانه روز در خواب و بیداری لحظه به لحظه منتظر هستند که اتفاق ناگواری پیش آید و همه نقشه هایشان را بر هم بریزد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала