گزارش و تحلیل

پارادوکسی به نام دولت ترامپ

© AP Photo / Alex Brandonپارادوکسی به نام دولت ترامپ
پارادوکسی به نام دولت ترامپ  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مقامات ایالات متحده در حالی از پیشرفت در مسئله ایران خبر می‌دهند که هیچ گونه مذاکراتی میان دو کشور برگزار نشده است.

اسپوتنیک – مواضع ضد و نقیض و متفاوت دولت ترامپ در قبال ایران بر کسی پوشیده نیست و این تناقضات نه تنها در قبال ایران که در مورد کشورها و دولت‌های دیگر از قبیل کره شمالی، چین، روسیه و ... نیز برقرار است.

پس از انواع و اقسام تهدیدها و تحریم‌ها در چندین ماه اخیر، به صورت ناگهانی و به مانند آنچه که از افراد دو قطبی و حتی چند قطبی انتظار می‌رود، دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران می‌گوید که ایالات متحده در صدد تغییر رژیم در ایران نیست بلکه می خواهد به این کشور کمک و همکاری نماید و در ادامه می‌افزاید که "در مسئله ایران پیشرفت زیادی صورت گرفته است"؛ مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز از سوی دیگر اعلام نمود که مقامات ایرانی آماده مذاکره با ایالات متحده در مورد برنامه موشکی خود هستند؛ اما نکته‌ای که در این بین موجود است اینست که مقامات ایران بارها و بارها بحث توان موشکی این کشور را به عنوان خط قرمز خود در مذاکرات معرفی نموده‌اند و اینگونه اظهارات مقامات عالی رتبه آمریکا سوالات فراوانی را برای هر فردی به همراه دارد، اینکه بحث درباره کدام پیشرفت است؟ در چه زمینه‌ای؟ و پس از کدامین مذاکرات؟

پمپئو : یهودی ستیزی ایرانیان، تاریخی است - اسپوتنیک ایران
پومپئو: ایران آماده مذاکره درباره برنامه موشکی است

برای یافتن پاسخی برای این سوالات تصمیم گرفتیم تا با دکتر مانی محرابی، استاد و تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین‌الملل ایران همکلام شویم.

اسپوتنیک: دقیقاً بحث درباره چه پیشرفت‌هایی و در چه زمینه‌هایی است؟

اگر بخواهیم بی‌پرده صحبت کنیم باید اذعان داشت که هیچ پیشرفتی در مذاکرات میان ایران و ایالات‌ متحده صورت نگرفته زیرا و بهتر است بگوییم اساساً هیچ مذاکره‌ای صورت نگرفته.

اظهارات پومپئو و ترامپ در خصوص ترجمه اشتباه صحبت‌های ظریف و مسائلی از این‌ دست بیشتر شبیه به یک برنامه کمدی شبانه آمریکایی هستند تا دیپلماسی! کاخ سفید به‌ واسطه خصوصیات فردی ساکنین فعلی آن چند سالی است که سعی دارد به هر بهانه‌ای در صدر رسانه‌ها قرار گیرد، یک روز با توئیت‌هایی که باعث خنده جهان می‌شود و یک روز هم با اظهاراتی که رسانه‌های آمریکا نیز آن‌ها را ساده‌لوحانه می‌خوانند. این مسئله هم یکی از همان مسائل است.

اسپوتنیک: آيا بحث مذاكرات مخفی در ميان است؟

به‌ هیچ‌ وجه. رفتار رهبر انقلاب اسلامی ایران در برخورد با نامه‌ای که آبه حامل آن بود نیز دقیقاً با هدف پاسخ به همین پرسش صورت گرفت. در حال حاضر هیچ مذاکره پنهانی میان ایران و ایالات‌ متحده در جریان نیست. ایران چندین بار مذاکره را تجربه کرده و از آن نتیجه‌ای نگرفته و ایالات‌ متحده نیز مانند همیشه منتظر است تا ایران چندین امتیاز به آن‌ها بدهد تا پای میز مذاکره بیایند و برای دریافت امتیازات بیشتر مذاکره کنند.

در واقع باید گفت ایران شگرد کاخ سفید را یاد گرفته و در زمین آن‌ها بازی نخواهد کرد.

رای گیری در کنگره آمریکا برای استیضاح ترامپ - اسپوتنیک ایران
رای گیری در کنگره آمریکا برای استیضاح ترامپ

اسپوتنیک: چه عواملی باعث تغيير رفتار  و رويه ترامپ و پمپئو در خصوص ايران شده است؟

ترامپ یک دروغ‌گو است، یک شومن که سطح کاخ سفید را به یک برنامه تلویزیونی شبانه نزول داده است. او و دوستانش مانند پمپئو و بولتون، درک درستی از روابط بین‌الملل ندارد. اظهارات جنجالی و بلوف زدن قسمتی از روابط بین‌الملل است اما تمام آن نیست، و چون ساکنین فعلی کاخ سفید فقط همین یک شگرد را بلد هستند سعی می‌کنند در تمام مسائل از آن استفاده کنند. طبیعتاً در شرایطی که بلوف زدن به نتیجه نرسد از مواضع خود عقب‌نشینی خواهند کرد. ایران با هدف قرار دادن پهپاد جاسوسی آمریکا نشان داد از ایالات‌متحده نمی‌ترسد و همان‌طور که گفتم در چنین شرایطی آن‌ها از مواضع خود عقب خواهند نشست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала