گزارش و تحلیل

ترفند جدید آمریکا برای مذاکره با ایران

© Sputnik / Alexandr Imedashvily /  مراجعه به بانک تصاویر ترفند جدید آمریکا برای مذاکره با ایران
ترفند جدید آمریکا برای مذاکره با ایران  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه ها از تصمیم ترامپ برای اعزام 500 نیروی نظامی به عربستان سعودی خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم دارد حدود 500 نفر از نظامیان آمریکایی را به پایگاه هوایی شاهزاده سلطان واقع در شرق ریاض، پایتخت عربستان اعزام کند.

بر این اساس شماری از نظامیان آمریکایی هم اکنون به منظور فراهم سازی شرایط برای استقرار سامانه پاتریوت و بهبود شرایط این پایگاه هوایی در عربستان حضور دارند.

پیش از این واشنگتن نیز اعلام کرده بود به دنبال تیره شدن روابط با جمهوری اسلامی ایران قصد دارد 1000 نظامی آمریکایی را به منطقه اعزام کند.

اعزام هزاران سرباز آمریکایی تازه نفس به خاورمیانه - اسپوتنیک ایران
طرح اعزام هزاران سرباز آمریکایی تازه نفس به خاورمیانه

مجتبی جلال زاده پژوهشگر، کارشناس مسایل بین الملل و سیاست های آمریکا در تعامل با ایران در این خصوص به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در شرایط کنونی خاورمیانه شاهد وجود یک وضعیت بحران زا و  بروز بحران های متفاوت هستیم و در یک جو بحرانی سیاست بین الملل پیش می رود و در خصوص تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نسبت به اعزام 500 نیروی نظامی به عربستان سعودی از چند وجه قابل بررسی است.

نخستین تحلیلی که می شود در این خصوص داشت اینست که تاکتیک استراتژیکی که آمریکا در قبال جمهوری اسلامی پیش گرفته است، یعنی فشار حداکثری برای مذاکره در موضوعات مختلف از جمله برنامه موشکی ایران هست که فشار و قدرت چانه زنی خود را در قبال ایران بالا ببرد و مورد دوم در راستای سیاست های  اقتصادی آمریکا هست و همانطور که می دانیم  عربستان در دوره ریاست جمهور ترامپ قراردادهای هنگفتی را در زمینه خرید سلاح با آمریکا منعقد کرده است، این پیام را برای عربستان دارد که ما با اعزام 500 نیرو به ریاض به عنوان یک متحد نظامی و استراتژیک در  بحرن های آینده و جنگ احتمالی در کنار شما خواهیم بود.

اما واقعیت این است که امنیت عربستان سعودی با اعزام این 500 نیرو هیچ تغییری نخواهد کرد، چون ما پیش از این هم دیدیم که عربستان در گذشته جنگی نیز با ایجاد ائتلاف علیه سوریه و یمن ناکام بود. علی رغم استفاده از هواپیماهای جنگی و توپخانه علیه حوثی ها در یمن، پیروزی چندان چشمگیری را بدست نیاورده و خاک عربستان توسط موشک های یمنی مورد اثبات قرار می گیرد.

اما رفتار ایران قطعا بر مبنای رئالیسم تهاجمی تغییر خواهد کرد که این تغییر چندان چشمگیر نخواهد بود. همانطور که دیدیم در سخنان مقامات ایرانی همیشه بعد جنگ محفوظ پنداشته شده است. اما یرانی ها خود را برای تمامی شرایط و حتی در صورت جنگ احتمالی در خاورمیانه آماده کرده اند.

آماده‌باش سربازان امریکایی در عراق - اسپوتنیک ایران
آماده‌باش سربازان امریکایی در عراق

آنچه که متصور هست طرف آمریکایی بنا به دلایل پرشماری خواهان ورود جنگ جدید در خاورمیانه را به صورت مستقیم ندارد. استفاده از این نیروها در جنگ جدید در خاورمیانه علیه هر کشوری، حتی ایران چندان قابل باور نیست، چرا که خاورمیانه اهمیت سابق خود را از دست داده است و آمریکا از خاورمیانه یک کوچ امنیتی به سمت جنوب شرق آسیا کرده است. هزینه های سرسام آور جنگ با توجه به بدهی های هنگفت این کشور، قابل پرداخت نیست، ضمن اینکه حضور آمریکا و نیروهای این کشور در هر جنگی در خاورمیانه، می تواند منافع این کشور را در هر نقطه ای با خطر مواجه کند. همانطور که دیدیم در سپتامبر سال 2001، حملاتی تروریستی در خاک این کشور صورت گرفت، اما این نیروها می توانند در جنگ های نیابتی از دولت هایی که از طرف آمریکا وارد جنگ می شوند به عنوان کادر مدیریتی وارد شوند و آنها به دنبال یک جنگ نامقارن با ایران هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала