ناتوی آسیایی

اشتراک
آیا چین موفق به ایجاد ائتلاف نظامی با همسایگان خواهد شد؟

به گزارش اسپوتنیک، چند سال است که احتمال ایجاد ائتلاف نظامی توسط چین ایجاد نگرانی می‌کند. در آمریکا هشدار می دهند که  درگیری جدی مسلحانه همانا در نیمکره شرقی رخ خواهد داد و باید برای آن آماده شد.

توافق‌های بین‌المللی که چارچوبی برای ثبات باشد فسخ می‌شوند و دچار بحران می گردند. هم اکنون نمی‌توان درهیج یک از اجلاس های معتبر که مذاکرات در آنجا جریان دارد به تعامل دست یافت. تا کارشناسان در حال بررسی طرق حل و فصل این مسأله هستند، رهبران کشورها به مسأله امنیت فکر می‌کنند.

چیز هایی را که باید از چین وارد کنیم - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
چیز هایی را که باید از چین وارد کنیم

در ماه ژوئن شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، با همتایان اورآسیایی خود در «دوشنبه» ملاقات کرد. در آن نشست همکاری در رابطه با امنیت در آسیا بررسی شد. پیشنهاد شد ائتلاف آسیایی برای تأمین امنیت در منطقه ایجاد بشود.

تعدادی از ناظران و رسانه‌ها، تمایل به ایجاد ائتلافی در مقابل ائتلاف ناتو را مشاهده کردند. اما اتحاد علیه غرب در بلوک آسیایی مشکل‌ساز است.

واسیلی کاشین کارمند ارشد علمی مرکز  تحقیقات جامع اروپایی و بین‌المللی در این خصوص گفت:«ایجاد «ناتوی آسیایی» اصولا ممکن نیست. کشورهای آسیایی بمراتب بزرگتر از کشورهای غربی هستند و تعهدات و منافع  خاص خود را دارند که از آن‌ها پیروی می‌کنند.

نظم جهانی آسیایی با اروپایی فرق دارد و نمی توان از یک نوع ائتلاف در اروپا در آسیا استفاده کرد. تشکیل ائتلاف های نظامی-سیاسی فعلا خارج از قالب برنامه های ریاست چین قرار دارد. قبول چنین ضرورتی به معنای تجدیدنظر در کل نظریه سیاست خارجی خواهد ‌بود که در زمان دنگ ژیائوپینگ شکل گرفته است. لفاظی صلح‌آمیز هنوز هم بخشی از سیمای چین در عرصه جهانی را تشکیل می‌دهد. اما در پکن تحکیم نیروهای مسلح به عنوان یکی از مهمترین اهداف را فراموش نمی‌کنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала