گزارش و تحلیل

آینده کارآفرینی ایران در دست کیست؟

© Fotolia / Borna Mirahmadianهمکاری ایران و روسیه
همکاری ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران می‌تواند اقتصاد ایران را از اقتصاد وابسته به نفت که به یک نقطه منفی برای کشور تبدیل شده به یک اقتصاد مبتنی بر دانش و فن‌آوری تبدیل کند.

سورنا ستاری معاون علمی فن آوری رئیس جمهور در حاشیه سفرش به مسکو طی نشست مشترک شرکتهای دانش بنیان و نوآور ایران و روسیه به سوالهای خبرگزاری اسپوتنیک پاسخ دادند.

به گفنه سورنا ستاری، بعد از نمایشگاه بین‌المللی اینوپروم در شهر یکاترینبورگ روسیه بیش از 30 قرارداد همکاری در زمینه صادرات محصولات ایرانی به روسیه امضا گردید:

"براساس آخرین اطلاعاتی که به من ارائه شده در همایشی که بین شرکت‌های خصوصی دو کشور برگزار شده است، بیش از 30 قرارداد همکاری در زمینه صادرات محصولات ایرانی به روسیه به امضا رسیده است و نتایج همایش امروز نیز طی چند روز آینده مشخص خواهد شد که به چه صورت انجام خواهد شد."

10 سند همکاری مشترک بین ایران و قفقاز شمالی امضاء شد - اسپوتنیک ایران
10 سند همکاری مشترک بین ایران و قفقاز شمالی امضاء شد

وی ضمن پاسخ به این سوال که آیا همکاری شرکتهای ایران و روسیه در زمینه علمی و فنآوری می‌تواند فشار آمریکا بر ایران را کاهش بدهد، گفت:

"این که ما بتوانیم اقتصاد ایران را از اقتصاد وابسته به نفت که به یک نقطه منفی برای کشور تبدیل شده و فشار آمریکا نیز عمدتا بر صنایع نفت و بخش صادرات نفت ما هست را به اقتصادی مبتنی بر دانش و فن‌آوری تبدیل کنیم که تنوع زیادی در صادرات محصولات دارد،رها سازیم. این هدف ما طی 6 - 5 سال اخیر در معاملات علمی فن آورری بوده است و نتیجه این فعالیت‌ها نیز اینگونه است که بیش از چهار هزار شرکت در حوزه‌هایی مانند نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، آی سی تی، هوا و فضا فعالیت می‌کنند. این شرکتها توانستند درآمد 10 میلیارد دلار برای ایران به همراه داشته باشند و به تازگی وارد بحث صادرات شدند که پلتفرم‌های صادراتی آنها با پلتفرم‌های صادراتی نفت قدیمی ما خیلی متفاوت است. بخش صادراتی ادبیات و فرهنگ و استانداردهای جدیدی دارد و خوشبختانه شرکتها به سرعت در حوزه صادرات رشد پیدا می‌کنند. در انتخابات چند ماه پیش اتاق بازرگانی ایران 13 عضو از 40 این اتاق دانشجویان استارت آپ ها و دانش‌بنیانی بودند که وارد این حوزه شدند و توانستند به اتاق بازرگانی ایران راه پیدا کنند و این نسل جدید، کارآفرینی آینده ایران را متحول خواهد کرد."

قابل ذکر است که در چهارچوب نمایشگاه بین‌المللی اینوپروم در شهر یکاترینبورگ روسیه شرکتهای دانش‌بنیان ایرانی به ریاست سورنا ستاری معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور با شرکتهای دانش‌بنیان روسی ملاقات و عرصه‌های همکاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بعد از نمایشگاه بین‌المللی اینوپروم سورنا ستاری معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهور با آندری فورسنکو دستیار رئیس جمهور روسیه در امور علوم و فنآوری در مسکو دیدار کرد و در نشست مشترک شرکتهای دانش بنیان و نوآور ایران و روسیه شرکت کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала