ربات جراح سینا تولید مشترک ایران و روسیه

© Sputnik / Javier Luengo /  مراجعه به بانک تصاویر ربات جراح سینا تولید مشترک ایران و روسیه
ربات جراح سینا تولید مشترک ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با امضای رئیس مرکز موسسات و شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایران و رئیس پژوهشکده تحقیق و توسعه مرکز روسیه تولید مشترک ربات جراح سینا در روسیه آغاز می شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، براساس توافق صورت گرفته میان دو طرف که در پایان نشست رو در رو شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با همتایان خود در مسکو بدست آمد، قرار است این ربات به صورت SKD (قطعات نیمه کامل) در روسیه تولید شود. 

ساخت و انبوه سازی این ربات جراح که سینا نام دارد، توسط پژوهشکده فناوری‌های پیشرفته پزشکی، شرکت دانش بنیان نوآوران رباتیک و پزشکی سینا ایران و پژوهشکده تحقیق و توسعه مرکزی روسیه عملی می شود.

شایان ذکر است که ربات سینا در سال ۱۳۹۳ درنمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۵ ایران برای نخستین بار رونمایی شد و در چهارمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی وارد فاز تجاری‌سازی شده است.

ربات سینا  برای جراحی از راه دور طراحی و ساخته شده است و از دو قسمت تشکیل شده که قسمت اول در اختیار جراح قرار می‌گیرد که می‌تواند در یک ساختمان یا شهر دیگر باشد و قسمت دوم که بر بالین بیمار قراردارد کار جراحی از راه دور را انجام می‌دهد.

کار با این ربات این طور است که هرحرکتی که جراح به ربات اول می‌دهد آن ربات دریافت می‌کند و ربات دوم همان حرکت‌ها را بر روی بیمار کپی می‌کند.

این دستگاه علاوه بر جراحی از راه دور، برتری های دیگری نیز برای جراحی ایجاد می‌کند، می‌تواند لرزش‌های دست جراح را حذف و حرکت‌های دست جراح را کوچک کند.

لازم به ذکر است که نشست مشترک شرکت‌های دانش بنیان و نوآور ایران و روسیه روز جمعه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در هتل آزیموت المپیک مسکو آغاز به کار کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала