اعزام کشتی جنگی برای همراهی نفتکش های بریتانیایی در تنگه هرمز

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINEاعزام کشتی جنگی برای همراهی نفتکش های بریتانیایی در تنگه هرمز
اعزام کشتی جنگی برای همراهی نفتکش های بریتانیایی در تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بریتانیا در شرایط تهدیدات ایران ناوچه HMS Montrose را برای همراهی نفتکش های خود به منطقه تنگه هرمز اعزام کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه تایمز، دیروز ناوچه بریتانیایی نفتکش Pacific Voyager را هنگام خروج از خلیج فارس از طریق تنگه هرمز همراهی کرد.

یاداور می شود حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اقدام بریتانیا در توقیف کشتی حامل نفت ایران به سوریه در آب‌های جبل‌الطارق را «کودکانه»، «سخیف»، «اشتباه» و «احمقانه» نامید.

رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه، ۱۹ تیرماه در جلسه هیات دولت، با «اشغالگر» نامید بریتانیا، به مقام‌های آن کشور اخطار کرده و گفت «شما آغازگر ناامنی هستید و تبعات آن را بعداً درک خواهید کرد.»

با این حال، حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که این اقدام تکرار نشود که در آن صورت "موجب ناامنی در جهان شده و به زیان همه خواهد بود".

همزمان، محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود که "توقیف نفتکش ایران بدون پاسخ نخواهد ماند و در صورت مقتضی، در زمان و مکانی مناسب، پاسخ این اقدام ذلت‌بار مدنظر قرار خواهد گرفت".

قامات دولت جبل الطارق صبح روز پنج‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای با اعلام توقیف یک نفتکش مدعی شدند که بر اساس شواهد، نفتکش گرِیس-1 حامل نفت ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است. فابیان پیکاردو، وزیر اعظم جبل الطارق  به دنبال توقیف نفتکش گفت این عملیات مشترک نهاد های انتظامی محلی و تفنگداران دریایی بریتانیا بود که به دنبال دریافت اطلاعات مدلل از سوی دولت جبل الطارق در اینباره صورت گرفت که نفتکش گریس-1 تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است.

با توجه به موضع رسمی وزارت امورخارجه ایران برای آزادی این نفت‌کش، به نظر می‌رسد چارتر کننده این کشتی، ایران بوده است که طبق گفته کارشناسان پیشنهاد می شود برای آزاد سازی آن کشورهای ایران، روسیه و سوریه از انگلستان به  مجامع بین‌المللی و سازمان ملل شکایت کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала