ترامپ، ایران را به احتیاط فراخواند

© Sputnik / Iliya Pitalev /  مراجعه به بانک تصاویر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور آمریکا در رابطه با فعالیت هسته‌ای تهران به تشدید فشار بر ایران پرداخت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فاکس نیوز»، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به مقامات ایران توصیه کرد در رابطه با صدور اعلامیه‌ها مرتبط با شرایط معامله هسته‌ای احتیاط کنند.

ترامپ گفت که ایران هرگز سلاح هسته‌ای بدست نخواهد آورد. او موافقتنامه هسته ای را که در زمان باراک اوباما رئیس جمهور قبلی آمریکا به امضا رسید «احمقانه‌ترین توافقی نامید که بتوان تصور کرد».

مایک پمپئو، وزیرامورخارجه آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که فعالیت ایران در عدم رعایت تعهدات خود در برجام به انزوا و تحریم های جدید علیه ایران می انجامد.

تقدیر نتانیاهو از هکرهای آرشیو هسته ای ایران - اسپوتنیک ایران
تقدیر نتانیاهو از هکرهای آرشیو هسته ای ایران

علی اکبر ولایتی روز 6 ماه ژوئیه اعلام کرد که ایران قصد دارد گام دیگری بردارد و از 7 ژوئیه غنی سازی اورانیوم تا 5% را آغاز خواهد کرد. به گفته وی این «گام پاسخگوی منافع توسعه و رشد انرژی هسته‌ای  صلح‌آمیز ایران است.ما به دنبال یک هدف کاملا صلح آمیز هستیم، زیرا اقتصاد و صنعت ما نیاز به برق دارد».

در 8 مه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرد تهران بخشی از وظایف خود تحت برنامه برجام را به حالت تعلیق درآورده است و دو ماه به دیگر اعضای باقی مانده در برجام برای عمل به تعهداتشان ذیل برجام زمان داد. توافق هسته ایران ژوئیه 2015 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 5+1 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. توافق هسته‌ای با تهران با لغو تحریم های سازمان ملل متحد و اقدامات محدود کننده یک طرفه ایالات متحده و اتحادیه اروپا همراه بود.

بر اساس این توافق، ایران ملزم شد ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی کرده و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع ‌کند، همچنین تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت 15 سال کاهش ‌دهد. 15 سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت 10 سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала