احتمال افزایش غنی سازی در گام سوم کاهش تعهدات ایران به برجام

© Tasnim News Agencyاحتمال افزایش غنی سازی در گام سوم کاهش تعهدات ایران به برجام
احتمال افزایش غنی سازی در گام سوم کاهش تعهدات ایران به برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از احتمال افزایش غنی سازی در گام سوم کاهش تعهدات ایران به برجام خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز دوشنبه اعلام کرد که غنی سازی 20 درصدی را از گزینه‌های مطرح در برنامه‌های مربوط به گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: امروز از 3.67 درصد غنی سازی عبور کردیم.

ایران غنی سازی اورانیوم را افزایش داد - اسپوتنیک ایران
ایران غنی سازی اورانیوم را افزایش داد

به نقل از خبرگزاری ایرنا، کمالوندی درباره اینکه آیا غنی سازی 20 درصد جزء برنامه های کاهش تعهدات برجامی است، گفت: "سوخت 20 درصد اکنون مورد نیاز ما نیست، اما اگر بخواهیم آن را تولید کنیم، هیچ مانع و مشکلی برای این کار نداریم."

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه گام‌های کاهش تعهدات برجامی در بازه‌های زمانی دو ماهه تعریف شده است، گفت: ما دو ماه صبر کردیم و مرحله دوم اقدامات متقابل ایران از دیروز آغاز شد. البته این پس از صبر یک ساله بود که طرف مقابل باید تعهداتش را انجام می‌داد، اما اقدامات شایسته‌ای انجام نشد، بنابراین طبق تصمیم رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی و دستوری که به ما ابلاغ شد گام دوم را برای افزایش سطح غنی سازی به بیش از 3 و 67 صدم درصد آغاز کردیم.

کمالوندی ابراز امیدواری کرد: طرف‌های مقابل عزم جزم کشورمان را در قبال این موضوع درک کنند و تصور نکنند جمهوری اسلامی ایران مانند کشورهای دیگر در صحبت هایش جدی نیست و اگر چنین ذهنیتی دارند باید با اقداماتی که آغاز شده و در حال پیگیری است، چنین تصوری را از ذهن خود بیرون کنند.

کمالوندی، امکان تسهیل در فروش نفت، برقراری روابط و مبادلات بانکی و رفع محدودیت‌های تجاری اقتصادی را بخشی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران و تعهدات اروپایی‌ها برشمرد.

وی با بیان اینکه اقدامات اروپاییها یا به علت ناتوانی و یا به علت ضعف اراده شان کند بوده و مطابق نظر ما نبوده است، تأکید کرد: ما بیش از یک سال صبر کردیم و اکنون دیگر صبر نمی‌کنیم ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و آنان نیز کار خود را بکنند، اما باید بدانند که هر قدر دیرتر تعهدات شان را انجام بدهند کار و شرایط سخت‌تر می‌شود و حتی برای بازگشت نیز می‌تواند کار را دشوارتر کند.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اکنون مطمئن هستیم اقدامات ما در بازگشت پذیری مشکلی ندارد، اما در بلندمدت می‌تواند با رفتن به جلو و به سمت گزینه‌های بیشتر، کار سخت‌تر شود.

شایان ذکر است که ایران اعلام کرده بود که مرحله دوم کاهش تعهدات مربوط به توافق هسته‌ای را به دلیل اینکه کشورهای عضو برجام نتوانستند طی 60 روز نیازهای تهران از جهت اقتصادی را برآورده کنند، آغاز می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала