روحانی و ماکرون درباره برجام تلفنی گفتگو کردند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / روحانی و ماکرون درباره برجام تلفنی گفتگو کردند
روحانی و ماکرون درباره برجام تلفنی گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور فرانسه در تماس تلفنی با رئیس جمهور ایران به بیان موضع اتحادیه اروپا پرداخت که از ابتدای خروج آمریکا از برجام با این اقدام شدیدا مخالفت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، به تاکید همتای فرانسوی خود برای حفظ برجام اشاره کرد و گفت که ایران طی 14 ماه گذشته و به رغم همه فشارها و تحریمهای آمریکا کوشیده است در چارچوب یک صبر راهبردی، این توافق را حفظ کند.

روحانی به تحریمها و فشارها اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران اشاره و آن را یک حرکتی تروریستی و جنگ اقتصادی تمام عیار دانست و گفت: تداوم این جنگ اقتصادی می تواند به تهدیدات دیگری در منطقه و جهان منجر شود. وی در ادامه گفت که توقف کلیه تحریم ها می تواند آغازی برای یک حرکت بین ایران و 1+5 باشد.

امانوئل ماکرون گفت: می پذیریم که اقدامات اروپا برای جبران تحریمهای آمریکا موفق و کارآمد نبوده است اما همه تلاش خود را برای جبران این موضوع بکار می گیریم. پایان برجام به معنای اقرار به شکست دسته جمعی و اقدامی تاسف بار خواهد بود و بنابر این مسیر دوم را باید انتخاب کرد تا برجام حفظ و به تنش زدایی کمک شود و فرانسه آماده است در این مسیر تلاشهایش را بویژه در مسیر خواست ایران که آتش بس در این جنگ اقتصادی است، دوچندان کند.

در 8 مه حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، اعلام کرد تهران بخشی از وظایف خود تحت برنامه برجام را به حالت تعلیق درآورده است و دو ماه به دیگر اعضای باقی مانده در برجام برای عمل به تعهداتشان ذیل برجام زمان داد. توافق هسته ایران ژوئیه 2015 در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه 5+1 (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و آلمان) منعقد شد. توافق هسته‌ای با تهران با لغو تحریم های سازمان ملل متحد و اقدامات محدود کننده یک طرفه ایالات متحده و اتحادیه اروپا همراه بود.

بر اساس این توافق، ایران ملزم شد ذخایر اورانیم غنی شده متوسط خودش را پاکسازی کرده و ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم را تا 98 درصد قطع ‌کند، همچنین تعداد سانتریفیوژها را حدود دوسوم و حداقل به مدت 15 سال کاهش ‌دهد. 15 سال بعد، ایران موافقت کرده‌است که اورانیوم را بیش از 3.67 درصد غنی‌سازی نکند یا تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم جدید یا رآکتور آب‌سنگین جدیدی را نسازد. فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم به مدت 10 سال به یک تک ساختمان که از سانتریفیوژهای نسل اول استفاده می‌کند محدود خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала