نیاز حیاتی بیماران ایرانی به اورانیوم غنی‌شده

© Sputnik / A. Solomonovنیاز حیاتی بیماران ایرانی به اورانیوم غنی‌شده
نیاز حیاتی بیماران ایرانی به اورانیوم غنی‌شده  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران جهت تامین مستمر رادیو دارو برای بیش از یک میلیون بیمار خود، نیاز به مقدار قابل توجهی اورانیوم غنی‌شده دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، حسین آبنیکی، رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به نیاز حیاتی این کشور به ارورانیوم غنی شده اظهار داشت: اورانیوم غنی‌شده 3.5 درصد کاربردهای بسیار متعددی دارد و اگر ما فرآیند غنی‌سازی 3.5 درصد را در کشور شروع کردیم به جهت نیاز کشور در حورزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، و حوزه تولید برق و انرژی بوده است.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه افزود: نیاز کشور به بحث اورانیوم غنی‌شده بسیار جدی است. ما الان بالای یک میلیون بیمار داریم که باید از رادیو داروها استفاده کنند و این رادیو داروها نیاز دارد که رآکتور تهران ما سوخت 20 درصد در اختیار داشته باشد و کار کند و اکنون نیز سوخت 20 درصد ما رو به پایان است.

عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده - اسپوتنیک ایران
عبور ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی‌شده

آبنیکی در خصوص نیاز حیاتی ایران به مقدار قابل توجهی اورانیوم غنی‌شده تاکید کرد: برای اینکه ما سوخت 20 درصد تولید کنیم نیاز به این داریم که اورانیوم را 3.5 درصد غنی کنیم و در مرحله بعد به 20 درصد برسانیم و بعد آن را به سوخت 20 درصد رآکتور تهران تبدیل کنیم برای همین نیاز داریم بیشتر از 300 کیلو و حتی در حد چند تن اورانیوم غنی‌شده 3.5 درصد در اختیار داشته باشیم که بتوانیم سوخت را تأمین کنیم.

وی همچنین گفت: فراموش نمی‌کنیم سال 88 که طرف غربی تحریم رادیو دارویی ما را به صورت جدی اعمال کرد، سوخت 20 درصد هم به ما داده نشد و عملاً در آن زمان داشت جان بیماران ما به مخاطره می‌افتاد.

شایان ذکر است که طبق برجام ایران حق غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67 را به صورت نا محدود دارد اما با توجه به اینکه پایه برجام بر اساس آن بنا نهاده شده که مقدار ذخیره اورانیوم ایران حداقل یک سال با مقدار نیاز جهت ساخت بمب اتمی فاصله داشته باشد ایران باید وقتی که این مقدار به 300 کیلوگرم برسد آن را به کشور ثالثی بفروشد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران پیش از این اخبار مربوط به عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67 درصد را تایید کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала