رویکردهای متفاوت بریتانیا و آمریکا در رابطه با قضیه نفتکش ایران

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر رویکردهای متفاوت بریتانیا و آمریکا در رابطه با قضیه نفتکش ایران
رویکردهای متفاوت بریتانیا و آمریکا در رابطه با قضیه نفتکش ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایندیپندنت با انتشار مطلبی درباره توقیف غیر قانونی نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق گزارش داد که انگلیسی ها تمایل ندارند به دوره ای که در ایران شیطان کوچک نامیده می‌شد بازگردد و هدفشان این است که اوضاع را آرام کنند.

واکنش مسکو به توقیف نفتکش ایرانی - اسپوتنیک ایران
واکنش مسکو به توقیف نفتکش ایرانی
به گزارش اسپوتنیک، این نشریه انگلیسی افزود که دولت لندن بر خلاف آمریکا به دنبال تشدید و ایجاد تنش در رابطه با ایران نیست.
«کیم سنگوپتا» نویسنده این یادداشت به خبرنگار ایرنا گفت، به نظر می‌رسد انگلیسی‌ها خواهان آرام کردن اوضاع هستند اما تحت فشار زیادی از سوی آمریکا قرار دارند.
او همچنین افزود که بر اساس برداشت وی از گفت وگو با مقام‌های انگلیسی، احضار سفیر این کشور در تهران بهتر از آنچه پیش بینی می‌شد سپری شد.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز با احضار «راب مکر» سفیر انگلیس در تهران، به اقدام لندن برای توقیف نفتکش ایران اعتراض و تأکید کرد که این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بود و جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
در جریان این احضار رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.
در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد که انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.
سنگوپتا درباره اشاره مقام‌های انگلیسی به رهاسازی نفتکش ایران توضیح خاصی نداد اما گفت آمریکا فشار زیادی را در این ماجرا بر روی انگلیس گذاشته است.
پیشتر دستگاه دیپلماسی روسیه با محکوم کردن توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس اعلام کرد: شواهد نشان می‌دهد این اقدام طرحی از پیش طراحی شده توسط آمریکا و انگلیس است.
در بیانیه وزارت خارجه روسیه که امروز جمعه منتشر شد آمده است: بیانات مقام‌های آمریکایی و انگلیس پس از این حادثه چنین ارزیابی را تأیید می‌کند و حاکی از آن است که این اقدام از پیش طراحی شده بود و سازمان‌های اطلاعاتی چند کشور در آن شرکت داشته‌اند.
در ادامه این بیانیه آمده است: توقیف نفتکش تحت پرچم پاناما در جبل الطارق با کمک تفنگداران دریایی انگلیس را محکوم می‌کنیم و توقیف نفتکش و محموله آن را اقدامی هدفمند برای پیچیده سازی اوضاع پیرامون ایران و سوریه می‌دانیم.
مقام‌های انگلیس تاکنون از نسبت دادن این نفتکش به ایران طفره رفته و تاکید دارند که این اقدام همسو با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق صورت گرفته است. با این حال «جوسب بورل» سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا می‌گوید: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.
وی که به عنوان جانشین «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده، خاطرنشان کرد: مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تأثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.
دیروز اطلاع حاصل شد که مقامات جبل الطارق ابرنفتکش حامل نفت خام برای سوریه را توقیف کرده اند. فابیان پیکاردو، وزیر اعظم جبل الطارق گفت این عملیات مشترک نهاد های انتظامی محلی و تفنگداران دریایی بریتانیا بود که به دنبال دریافت اطلاعات مدلل از سوی دولت جبل الطارق در اینباره صورت گرفت که نفتکش Grace 1 تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است. بر اساس این اطلاعات نفتکش Grace 1 حامل نفت خام برای پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала