گزارش و تحلیل

استقلال روابط تجاری ایران و عراق از تصمیم دولت‌ها

CC BY 4.0 / tasnim news agency / استقلال روابط تجاری ایران و عراق از تصمیم دولت‌ها
استقلال روابط تجاری ایران و عراق از تصمیم دولت‌ها - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هیچکدام از تحریم‌های آمریکا علیه ایران در زمینه‌های خودرو، فلزات، نفت و گاز در مورد عراق قابلیت اجرایی ندارد.

اسپوتنیک – بر طبق اعلام یک منبع نزدیک به کابینه وزیران عراق به رهبری عادل عبدالمهدی، ایالات متحده آمریکا بر دولت عراق فشار وارد می آورد تا از جزئیات مبادله کالا میان دو کشور ایران و عراق و همچنین مکانیزم مورد استفاده برای پرداخت بهای کالاها اطلاع پیدا کند.

به گفته این منبع "طرف امریکایی می خواهد مکانیزم پرداخت ها و گردش پولی چیست و بخش خصوصی در عراق این عملیات را چگونه انجام می‌دهد."

با متشنج تر شدن روابط آمریکا و ایران مقامات ایالات متحده تحریم‌های شدیدی را علیه بخش‌های کلیدی اقتصاد ایران اعمال کرده و فشار تحریمی علیه ایران رو به افزایش است. ایالات متحده هدف خود را تغییر رفتار ایران اعلام کرده است. واشنگتن از طریق تحریم های ثانویه همه خریداران نفت ایران را به قطع خرید نفت از جمهوری اسلامی وادار می‌کند.

اما مشکل عمده آمریکا در خصوص روابط تجاری ایران و عراق در چیست؟ دولت‌های ایران و عراق برای مقاومت در برابر فشارهای آمریکا چه تمهیداتی را اندیشیده‌اند؟ آینده تجاری دو کشور چگونه خواهد بود؟ و…. برای یافتن پاسخی برای این پرسش‌ها با حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق همکلام شدیم.

مشکل عمده آمریکا در خصوص روابط تجاری ایران و عراق در چیست؟

قطعا ایالات متحده آمریکا نمی‌خواهد که از ظرفیت و پتانسیل عراق برای توسعه روابط تجاری با ایران استفاده شود؛ در عین حال هیچکدام از تحریم‌های آمریکا در زمینه‌های خودرو، فلزات، نفت و گاز که علیه ایران تصویب کرده است در مورد عراق قابلیت اجرایی ندارد فلذا این کشور نگران و پیگیر مبادلات میان ایران و عراق و نحوه پرداخت‌ها است.

دولت‌های ایران و عراق برای مقاومت در برابر فشارهای آمریکا چه تمهیداتی را اندیشیده‌اند؟

عراق سکوی حمله آمریکا به ایران نخواهد شد - اسپوتنیک ایران
عراق سکوی حمله آمریکا به ایران نخواهد شد

دولت عراق موفق به تمدید معافیت‌ها در زمینه گاز و برق شده است، در مورد بقیه موارد تجاری نیز باید گفت که زیاد به مقامات دو کشور وابسته نیست و بیشتر مربوط به روابط مردمی و به اصطلاح سنتی است که بین دو کشور شکل گرفته است.

آینده تجاری دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

امسال روند تجاری میان دو کشور خوب بوده است، تا هفته گذشته ایران 2.5 میلیارد دلار صادرات به عراق داشته است و امسال روند صادراتی ایران به عراق با وجود اینکه در ایران صادرات یکسری اقلام محدود شده و در عراق نیز برای واردات یکسری محصولات کشاورزی ممنوعیت اعمال می‌شود، مانند گذشته میزان 20 تا 25 میلیون دلار به صورت روزانه خود را حفظ کرده است. علاوه بر این پروژهای فنی — مهندسی نیز در عراق آغاز شده است که می‌تواند بازار بسیار بزرگی برای توان مهندسی و فنی ایران فراهم کند.  

آیا اخبار مربوط به فشار آمریکا بر دولت عراق را تایید می‌کنید؟

وداع ایران و عراق با دلار آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
وداع ایران و عراق با دلار آمریکا

خبرهایی که ما در اختیار داریم نشان می‌دهد که نه تنها به دولت بلکه به اتاق‌های بازرگانی، فعالین بخش خصوصی و گمرکات عراق مرتب سرکشی و مراجعه می‌شود و آمریکایی‌ها درخواست‌هایی دارند اما نشان داده شده است که این تهدیدها کاربردی ندارد. در واقع منافع مردم دو کشور به هم گره خورده است و قطع نمودن این منافع نیز کار سختی است زیرا که اینطور نیست که در این روابط تجاری فقط دولت ایران سود ببرد؛ مردم عراق به این منافع احتیاج دارند و مرزنشینان به شدت علاقمند به همکاری دو کشور هستند. اگر دولت‌ها هم به صورت رسمی جلوی این همکاری را بگیرند به صورت غیر رسمی کار انجام خواهد شد مانند شرایطی که در حال حاضر و در خصوص ممنوعیت صادرات دارو، مرغ و خرما از ایران وجود دارد ولی این اقلام به وفور در بازار عراق یافت می‌شوند.

حتی اگر دولت عراق هم ورود یک کالا را ممنوع کند با وجود مرز بیش از 1400 کیلومتری بین دو کشور کنترل این ممنوعیت امری تقریبا محال است و هرگونه ممنوعیتی موجب قاچاق کالا خواهد شد فلذا زیاد هم به نفع عراق نیست که بخواهد سخت‌گیری کند زیرا که دولت عراق از درآمد حاصل از گمرک محروم خواهد شد.

سال گذشته میلادی اعلام شده بود که دو کشور در معاملات خود از دلار استفاده نمی‌کنند، آیا این امر به صورت کامل محقق شده است؟

بله، بانک مرکزی ایران نیز این کار را بعنوان یک راه برای عبور از تحریم‌های آمریکا و دریافت طلب ایران بابت گاز و برق پذیرفته است و ما بیشتر معاملات را به دینار و حتی بعضا با ریال انجام می‌دهیم. دینار ارز قدرتمندی است و قابلیت تبدیل شدن به تمامی ارزها را دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала