کاهش تعهدات برجامی ایران قطعاً انجام می شود

© Fotolia / Borna_Mirکاهش تعهدات برجامی ایران قطعاً انجام می شود
کاهش تعهدات برجامی ایران قطعاً انجام می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مصطفی اویسی، سفیر ایران در بلاروس اعلام کرد جمهوری اسلامی از روز 7 ژوئیه اجرای برخی از تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را کاهش خواهد داد که در رابطه با عدم اجرای وعده های بقیه شرکت کنندگان در این توافق اتمی است.
ابراز تاسف اتحادیه اروپا از تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات در برجام - اسپوتنیک ایران
ابراز تاسف اتحادیه اروپا از تصمیم ایران مبنی بر کاهش تعهدات در برجام

به گزارش اسپوتنیک، آقای اویسی گفت:" روز 8 ماه مه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد کشورهای اروپایی تعهدات خود در رابطه با برجام متشکل از 11 ماده

را اجرا نکرده اند و به این دلیل ایران نیز نمی تواند تعهدات خود طبق این توافق را اجرا کند. به این دلیل اجرای بخشی از تعهدات ایران در رابطه با میزان تولید اورانیوم دارای غنای  اندک (3.67%) و آب سنگین بیشتر از میزان مجاز طبق برجام (130 تن) و خارج کردن میزان بیشتر ار حدود مجاز آنها به حالت تعلیق در آورده شد".

سفیر ایران در بلاروس یادآور شده که در این رابطه برای اجرای وعده های کشورهای عضو گروه 1+4 ،مدت 60 روز به آنها مهلت داده شده و به این کشورها هشدار داده شد که در غیر این صورت ایران غنی سازی اورانیوم به میزان بیشتر از 3.67% و به حجم بیشتر از 300 کیلوگرم را از سر گرفته و به مدرنیزاسیون رآکتور آب سنگین اراک خواهد پرداخت.همه این کارها مطابق با اصول برجام و حقوق واگذار شده طبق مواد 26 و 36 این توافق انجام خواهد شد".

آقای مصطفی اویسی گفت اگر کشورهای عضو گروه 1+4 تا روز 7 ژوئیه تعهدات خود را اجرا نکنند ایران اجرای دو تعهد دیگر خود طبق برجام را کاهش خواهد داد.

سفیر ایران در بلاروس یادآور شد ایران بارها اعلام کرده که فقط در صورت اجرای تعهدات شرکایش  در برجام به تعهدات خود در چارچوب این توافق اتمی عمل خواهد کرد.

چندی پیش اعلام شد ایران به دلیل نارضایتی از  نتایج نشست کمیسیون مشترک در رابطه با اجرای مفاد برجام که در وین برگزار شد، از محدودیت‌های تعیین شده در برجام در باره برنامه هسته‌ای خود عبور خواهد کرد.

به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشورهای عضو این توافق اعلام کرد که ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای 26 و 36 برجام، برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала