مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی

© AP Photo / Marcos Morenoمناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی
مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس در پی توقیف نفتکش ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توقیف نفتکش ایرانی از سوی نیروی دریایی بریتانیا در تنگه جبل الطارق موجب ایجاد مناقشه دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، گویا توقیف نفتکش گریس-1 نه در بندر جبل الطارق که در آب های سرزمینی اسپانیا صورت گرفته شده است و همین موضوع مبنای یک مناقشه دیپلماتیک احتمالی میان اسپانیا و انگلیس خواهد بود.

واکنش کواکبیان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران  - اسپوتنیک ایران
واکنش کواکبیان به توقیف نفتکش حامل نفت ایران

دولت اسپانیا در نظر دارد به خاطر انجام این عملیات در آب های سرزمینی خود، اعتراض رسمی خود را به لندن ارایه دهد.

جبل‌الطارق یکی از سرزمین‌های فرادریایی بریتانیا به‌شمار می‌رود و در انتهای جنوبی شبه‌جزیره ایبری قرار دارد. اسپانیا بر اساس معاهده اوترخت تنها مالکیت منطقه جبل الطارق و بندر این منطقه را به بریتانیا واگذار کرده بود و هیچگاه از حاکمیت خود بر آب های اطراف جبل الطارق انصراف نداده است.

مقامات دولت جبل الطارق صبح روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای با اعلام توقیف یک نفتکش مدعی شدند که بر اساس شواهد، نفتکش گرِیس-1 حامل نفت ایران برای تحویل به یک پالایشگاه در سوریه بوده است. فابیان پیکاردو، وزیر اعظم جبل الطارق  به دنبال توقیف نفتکش گفت این عملیات مشترک نهاد های انتظامی محلی و تفنگداران دریایی بریتانیا بود که به دنبال دریافت اطلاعات مدلل از سوی دولت جبل الطارق در اینباره صورت گرفت که نفتکش گریس-1 تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала