ایران خواستار آزادی فوری نفتکش خود شد

اشتراک
وزارت امور خارجه ایران خواستار آزادی نفتکش ایرانی شد که توسط انگلیس در جبل الطارق توقیف شد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به بیانیه منتشره در سایت وزارت امورخارجه ایران، رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه اقدام نیروی دریایی انگلیس در توقیف غیرقانونی نفتکش ایرانی را معادل با راهزنی دریایی دانست.

در اعلامیه وزارت امور خارجه ایران تاکید شده است:«ایران از تمامی ظرفیت های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد».

وزارت امورخارجه، عصر 4 ماه ژوئیه، راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران در اعتراض به توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط رئیس اداره سوم غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار و خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
رفع توقیف از دارایی‌های بانک مرکزی ایران

مقام وزارت خارجه با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند.

در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفت. سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد که انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی کند.

یک منبع اسپانیایی اعلام کرد، توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود، در پی درخواست آمریکا از انگلیس در جبل الطارق صورت گرفته است. جوسب بورل سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت که توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از انگلیس صورت گرفته است.

وی که به عنوان جانشین فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا معرفی شده است، خاطرنشان کرد: مادرید در حال بررسی توقیف این کشتی و تاثیر آن بر تمامیت ارضی اسپانیا است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала