توقیف نفتکش ایرانی، نوعی راهزنی دریایی

© Photo / IRNAعباس موسوی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران
عباس موسوی، سخنگوی رسمی وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه ایران نسبت به توقیف نفتکش ایرانی توسط انگلیس واکنش نشان داد و آن را غیرقانونی نامید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «صدا و سیمای»، عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توقیف کشتی ایرانی  را غیرقانونی، تنش‌زا و نوعی بدعت خطرناک نامید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با توقیف نفتکش ایرانی در منطقه جبل الطارق گفت:«ناوگان دریایی انگلیس یک کشتی نفتکش حامل نفت خام ایران را در منطقه تنگه جبل الطارق توقیف کرد که این اقدام غیرقانونی و خلاف موازین بین المللی است لذا سفیر انگلیس در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران را به وی ابلاغ کردیم.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران
معافیت ایران از توافق کاهش تولید نفت

اعلام کردیم این یک بدعت خطرناک و تنش زا است و آنها چنین حقی را نداشتند و اینکه گفته شده است این اقدام را به درخواست دولت آمریکا انجام داده اند برای ما بسیار عجیب و غیر قابل قبول است. اروپایی‌ها در چنین موضوعاتی نوعی استقلال داشتند و این همراهی با سیاست‌های خصمانه دولت آمریکا توسط دولت انگلیس هم برای ما البته موضوع تازه‌ای نیست.

این موضوع و این اقدام را نوعی راهزنی دریایی می دانیم و از دولت انگلیس خواسته بودیم و می خواهیم هر چه سریعتر درخصوص رفع توقیف این کشتی اقدام کند تا کشتی آزادانه به مسیر و به مقصد مورد نظرش ادامه دهد».

دولت محلی جبل الطارق روز 4 ماه ژوئیه اعلام کرد که مقامات این منطقه و نیروی دریایی انگلیس یک ابرنفتکش که حامل نفت ایران به سوریه بود را توقیف کرد. در اطلاعیه منتشره خاطرنشان می گردد که این عملیات مشترک نهاد های انتظامی محلی و تفنگداران دریایی بریتانیا بود که به دنبال دریافت اطلاعات مدلل از سوی دولت جبل الطارق در اینباره صورت گرفت که نفتکش Grace 1 تحریم های اتحادیه اروپا علیه سوریه را نقض کرده است. بر اساس این اطلاعات نفتکش Grace 1 حامل نفت خام برای پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است.

نشریه Gibraltar Chronicle معتقد است کشتی Grace 1 با پرچم پاناما حامل دو میلیون بشکه نفت از ایران برای سوریه بوده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала