ابراز نگرانی اروپایی‌ها درباره عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین‌شده برجام

© AFP 2023 / KARL-JOSEF HILDENBRANDThe flags of the G7 countries. File photo
The flags of the G7 countries. File photo - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه و سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بیانیه‌ای مشترک در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین‌شده در برجام صادر کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنيم، یک روز پس از تأیید رسمی عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف تعیین‌شده در برجام یعنی 300 کیلوگرم، وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه و نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی با انتشار بیانیه‌ای مشترک نگرانی خود را از اقدام اخیر ایران ابراز داشتند. 

لاوروف: اینستکس اجرا نشود، برجام حفظ نمی شود - اسپوتنیک ایران
لاوروف: اینستکس اجرا نشود، برجام حفظ نمی شود

در بیانیه دیپلمات‌های ارشد این سه کشور آمده است: "وزرای امور خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و نماینده عالی اتحادیه اروپا به‌شدت از اینکه ایران از محدودیت ذخایر اورانیوم  ذیل برجام عبور کرده است ، نگرانند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اطلاعات را تأیید کرده است". طرف‌های اروپایی در ادامه این بیانیه اعلام کرده‌اند: «ما دائماً و صراحتاً گفته‌ایم که تعهد ما به توافق هسته‌ای به رعایت کامل آن از سوی ایران بستگی دارد. ما از این اقدام ایران متأسفیم و از ایران می‌خواهیم که از این گام برگردد و از اقدامات بیشتری که منجر به تضعیف برجام می‌شوند، بپرهیزد". شایان ذکر است که در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. در طی سال گذشته، آمریکا تلاش کرد تا خرید نفت ایران را به صفر برساند. در سالگرد خروج امریکا از برجام، ایران اعلام نمود که اکنون حق خود می داند به برخی از تعهدات خود در قالب برجام عمل ننماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала