ایرانیان بازیچه دست کسی نمی‌شوند

© AFP 2023 / Atta Kenareلاریجانی رئیس مجلس ایران
لاریجانی رئیس مجلس ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لاریجانی: شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای ترامپ علیه ایران به کار برد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، رئیس مجلس ایران گفت شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای ترامپ علیه ایران به کار برد.

وی افزود:«اوضاعی که آمریکا ایجاد کرده است یک به هم ریختگی در نظام بین‌المللی است و این موضوع فقط به ایران اختصاص ندارد. این فردی که در آمریکا حاکم است با رفتارهای غیر قابل پیش بینی شده در منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده است. روزی یک توافق را با یک کشوری به هم می‌زند و یک روز دیگر با یک کشور دیگر یک رفتار دیگری دارد. شاید بتوان واژه تروریسم اقتصادی را برای این فرد علیه ایران به کار برد. این فرد رفتارهای رذیلانه‌ای دارد و در صحنه بین‌المللی فردی بی آبرو است. ما با این پدیده مواجه هستیم. البته این دوره گذرا است. نه تنها این وضع ادامه نخواهد داشت بلکه کشورهای دیگر هم این وضع را تحمل نمی‌کنند.

مقام ایرانی: در شرایط یکسان و در صورت لزوم با آمریکا گفتگو می کنیم - اسپوتنیک ایران
مقام ایرانی: در شرایط یکسان و در صورت لزوم با آمریکا گفتگو می کنیم

 در خصوص دولتهای دیگر که قصد دارند موضوع را حل کنند باید بگویم ما از هر پیشنهاد سازنده‌ای که منافع ملی را صیانت کند استقبال می‌کنیم، ولی بازیچه دست کسی نمی‌شویم. ما تشخیص می‌دهیم که این پیشنهادها کدام قابلیت اجرایی دارد و کدام ندارد. در دوران محدودی که در این شرایط قرار داریم تلاش داریم که این سد را بشکنیم. خیلی از کشورها در این خصوص به ما کمک می‌کنند و کارهای خوبی هم انجام داده‌اند ولی لازم است برای این دوره ساز و کارهای خاصی در نظر باشد تا مشکلات تولید حل شود.

ما می‌توانیم نشان دهیم که یک ایرانی با غیرت هستیم. ایرانی‌ها در مقابل ضربات سخت‌تر از این ایستاده‌اند. شنیدم چند روز پیش یکی از مسئولان کشورهای عجیب گفته بود در تمامی فشارهایی که به ایران وارد می‌کنیم ما شاهد همبستگی ملی آنها هستیم. باید بگویم این به تمدن ایران و ریشه دار بودن ایران باز می‌گردد اما شماها بی ریشه هستید. ما امروز همه با هم هستیم و برخی روزنامه‌ها و سایت‌ها مسائل فرعی را مطرح می‌کنند و مشاجرات بلاوجه ایجاد می‌کنند. باید به مسائل اصلی توجه کرد».

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

روابط واشنگتن و تهران پس از بیانات اخیر مقامات جمهوری اسلامی درباره متوقف کردن برخی از اقدامات در چارچوب برجام متشنج تر شده است. دیرتر حسن روحانی ، رئیس جمهور ایران 60 روز به کشورهای اروپایی عضو برجام مهلت داد تا طی این مدت تعهدات بانکی و نفتی خود در برابر جمهوری اسلامی را اجرا کنند. روحانی نامه هایی با این موضوع را برای رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین نوشت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала