رابطه نگرش مردان با تناسب اندام زنان

© AFP 2023 / Atta Kenareزنان ایرانی
زنان ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بسیاری از زنان ایرانی برای زیبا و جوان شدن در گذشته عمدتاً به روش‌های ساده‌ای اکتفا می‌کردند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، نتایج یک پژوهش دانشگاهی نشان می‌دهد بین تصور فرد از نگرش مردان، تمایل به مطلوب بودن نزد دیگران، تصاویر ارائه شده در رسانه ها، و گرایش به تناسب اندام رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. این در حالی است که بین سن و پایگاه اقتصادی — اجتماعی با گرایش به تناسب اندام، رابطه معناداری وجود ندارد که این موضوع نشان دهنده فراگیری این گرایش در بین زنان است.

زنان، راه نجات جهان از آخرالزمان هسته ای هستند - اسپوتنیک ایران
زنان، راه نجات جهان از آخرالزمان هسته ای هستند

بسیاری از زنان ایرانی برای زیبا و جوان شدن در گذشته عمدتاً به روش‌های ساده‌ای اکتفا می‌کردند، این در حالی است که در جامعه مدرن بدن و مسائل مربوط به آن به پدیده‌های اجتماعی و باارزش فرهنگی و نمادین تبدیل شده است. به همین ترتیب، لاغری و داشتن اندامی متناسب طی یکی دو دهه اخیر در ایران، بسیار مورد توجه دختران و زنان بوده و حجم گسترده‌ای از تبلیغات لاغری و رسیدن به وزن مناسب، تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و آگهی مجلات خانوادگی را اشغال کرده‌اند.

محققان گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان پژوهشی را با هدف بررسی میزان و عوامل اجتماعی مؤثر بر اهمیت یافتن تناسب اندام در میان زنان 20 تا 44 ساله شهر اصفهان انجام دادند.

این مطالعه نشان می‌دهد بین رضایت از بدن و گرایش به تناسب اندام رابطه منفی وجود دارد و هر چه رضایت از بدن کمتر باشد، میزان گرایش به تناسب اندام بیشتر است. تمایل به تناسب اندام یک مسأله دوران جوانی نیست. در همین زمینه، گرایش به تناسب اندام، خاص طبقات مرفه نبوده و به طبقات پایین جامعه نیز رسوخ پیدا کرده است.

یکی از نتایج مهم پژوهش فوق، تأثیر نگرش مردان بر گرایش زنان به تناسب اندام است. این در حالی است که فمینیست‌ها نیز معتقدند استانداردها و معیارهای زیبایی و تناسب اندام، از بیرون بر زنان تحمیل می‌شود.جنبه دیگر تأثیرگذاری رسانه‌ها، از میزان استفاده از آن‌ها ناشی می‌شود. رسانه‌ها، مخصوصاً ماهواره با ایجاد تمایلات غیرواقعی و کاذب، نقش اساسی در برانگیختن این گرایش ایفا می‌کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала