آیا تنگه هرمز بسته خواهد شد؟

اشتراک
ایران در صورت تصمیمگیری در باره بستن تنگه هرمز، این موضوع را اعلام خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی «المیادین»، ایران در صورتی که تصمیم بگیرد تنگه هرمز را ببندد، این خبر را علنا اعلام خواهد کرد.

سرلشکر محمد باقری در این خصوص گفت:«تنگه هرمز تا زمانی که تانکرهای حامل نفت ایران از طریق آن رفت و آمد کنند، باز خواهد ماند. ایران بر تأمین امنیت در این تنگه نظارت می کند و با هرگونه تحریکات در این تنگه مقابله خواهد کرد».

باقری قاطعانه دست داشتن ایران در حمله چندی پیش به نفت‌کش ها در دریای عمان را رد کرد».

فرمانده آمریکایی تهدید کرد که ناو هواپیمابر را از تنگه هرمز عبور خواهد داد - اسپوتنیک ایران
فرمانده آمریکایی تهدید کرد که ناو هواپیمابر را از تنگه هرمز عبور خواهد داد

به گزارش رسانه های ایرانی و عربی روز پنج شنبه 13 ماه ژوئن، دو تانکر نفتی آلتر فرانت و کوکوکا کاریجیس در دریای عمان مورد حمله قرار گرفتند. بر اساس برخی اطلاعات، حمله یک اژدر موجب این انفجار و آتش سوزی شده است. با این حال، هیچ تایید رسمی در خصوص علت این حادثه وجود ندارد. تمام اعضای خدمه کشتی های آسیب دیده پس از نجات در ایران به سر می برند. به نقل از سخنان سفیر روسیه در ایران، 11 روس از حادثه انفجار در یکی از نفتکش ها در دریای عمان نجات یافتند و هم اکنون در بندر جاسک ایران قرار دارند.

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از بروز «حوادث مشکوک» روز 13 ماه ژوئن در دریای عمان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکشهای تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آنرا خلاف جهت گیری ها و تلاش های منطقه ای و فرامنطقه برای کاهش تنش ها و آرامش در منطقه می دانیم. ایران از همکاری و گفتگو در منطقه حمایت می کند».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان تاکید کرد که حتی صفت «مشکوک» هم توصیف کننده اتفاقاتی که روی داده است نیست.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در همین ارتباط گفت: «هم اکنون نسبت به هرگونه نتیجه گیری عجولانه هشدار می دهیم. به تازگی شاهد افزایش فشارهای سیاسی، روانی و نظامی بر ایران بوده ایم. ما خواهان آن نیستیم که وقایع تراژیک اخیر که بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده برای تشدید شرایط موجود بر ضد ایران مورد استفاده قرار گیرد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала