گفت‌وگوهای ظریف با همتای آلمانی‌اش جدی، صریح و طولانی بود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف:ما آغاز کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود اما کسی که با ما جنگ را شروع کند آن کشور پایان‌دهنده‌اش نخواهد بود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، محمدجواد ظریف پس از مذاکره با هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان در نشست خبری مشترک،  گفت‌وگوهای خود با همتای آلمانی‌اش را جدی ، صریح و طولانی عنوان کرد .

وی در نشست خبری مشترک تاکید کرد:«ما آغاز کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهیم بود اما کسی که با ما جنگ را شروع کند آن کشور پایان‌دهنده‌اش نخواهد بود.

جامعه ما اصول اخلاقی دارد که بر اساس آن مردم و اکثریت آن به حیات خود ادامه می‌دهند. اصول اخلاق و مقررات قانونی ما حاکم بر رفتار افراد در اماکن عمومی است و رعایت قانون و اخلاق عمومی ضرورت دارد.

ما صرفاً بر اجرای برجام تاکید داریم. توجه دوستان اروپایی را بر مواد 1 تا 3 ضمیمه 2 برجام جلب می‌کنم و همین‌طور بیانیه‌های کمیسیون مشترک برجام و تعهداتی که از سوی کشورهای 1+4 در آنها شکل گرفت.

وزیر خارجه آلمان: حفظ برجام عامل کلیدی ثبات در منطقه است - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه آلمان: حفظ برجام عامل کلیدی ثبات در منطقه است

 درباره این بحث‌هایی که آمریکا و اروپا مطرح می‌کنند دو نکته مهم است. اول این‌که یک توافق داریم که حاصل دو سال مذاکرات فشرده و 12 سال کار دیپلماسی است، آیا این توافق را اجرا کردند که توقع گفت‌وگو درباره مسائل دیگر دارند؟ آنها اول باید نشان دهند که توافق با آمریکا فایده دارد یا نه بعد درخواست گفت‌وگو برای یک توافق دیگر کنند.

چه کسی باعث بی‌ثباتی در منطقه است آیا ما بودیم که به صدام حسین سلاح دادیم؟ آیا ما بودیم که از القاعده حمایت کردیم؟ ما بودیم که نخست‌وزیر لبنان را زندانی کردیم؟ ما هستیم که هر روز غیرنظامیان یمنی را بمباران می‌کنیم؟ ما از داعش و جبهه النصره در سوریه حمایت می‌کنیم یا سلاح‌های آمریکایی بود که از طرف عربستان در اختیار آنها قرار داده شد؟ آیا ما مناطق (قدس و جولان) اشغالی کشور دیگری را به دیگری بخشیدیم؟ ما هستیم که در لیبی و سودان شر به پا می‌کنیم؟

اگر قرار باشد درباره رفتار تشنج آفرین در منطقه صحبت شود دیگران باید پاسخ دهند، ضمن این‌که ما یک تفاوت دیگری هم با دیگران داریم و آن این است که ما هفت هزار سال است که در این منطقه هستیم دیگران از کجا آمده‌اند؟

آقای شینزو آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن و نماینده این کشور به ایران می‌آید. دهه‌هاست که تعامل دوستانه‌ای بین دو کشور ایران و ژاپن وجود دارد، انتظار داریم در جریان سفر آقای شینزو آبه به تهران مذاکرات خوبی بین مقامات دو کشور صورت بگیرد در ارتباط با موضوعات مختلف از جمله مسائل اقتصادی. آمریکا یک جنگ اقتصادی را علیه ایران آغاز کرده و باید این موضوع متوقف شود.

تنها راه کاهش تنش در منطقه توقف این جنگ اقتصادی است. نمی‌توان توقع داشت جنگ اقتصادی علیه مردم عادی در جریان باشد و کسانی که از آن حمایت می‌کنند یا آن را به راه انداختند در امان باشند.

معتقدیم آلمان و اتحادیه اروپا نقش مهمی در پایان دادن به این تنش می‌توانند داشته باشند و از نقش آفرینی آنها در این عرصه استقبال می‌کنیم».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала