گزارش و تحلیل

متوقف کردن نفتکش های ایرانی توسط ناوگان آمریکا تبعات فراوانی درپی خواهد داشت

© AFP 2023 / Atta Kenare متوقف کردن نفتکش های ایرانی توسط ناوگان آمریکا تبعات فراوانی درپی خواهد داشت
متوقف کردن نفتکش های ایرانی توسط ناوگان آمریکا تبعات فراوانی درپی خواهد داشت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحلیلگر ارشد بانک اورالسیب: احتمال دارد آمریکا دست به توقیف نفتکش های ایرانی برای توقف صادرات نفت این کشور بزند.

به گزارش اسپوتنیک، الکسی کوکین تحلیلگر ارشد بانک اورالسیب اعلام کرد: آمریکا در راستای سیاست فشار حداکثری به ایران و تلاش برای به صفر رساندن نفت ایران، امکان دارد تا در آینده با استفاده از ناوگان نظامی خود نفتکش های ایرانی را متوقف کند. این اقدام آمریکا در صورت عملی شدن می تواند تبعات جدی و زیادی هم برای ایران و آمریکا و هم برای کشورهای منتطقه داشته باشد. در مورد این اقدام احتمالی آمریکا با آقای سید سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی به گفتگو نشستیم.

توانایی چین در مهار فشارهای آمریکا علیه ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
توانایی چین در مهار فشارهای آمریکا علیه ایران

آیا آمریکا می تواند نفتکش های ایران را در آبهای بین المللی متوقف سازد تا مانع از صدور نفت ایران شود؟

این موضوع یک بحثی در حقوق بین المللی دارد و گرایش من هم حقوق بین المللی نیست بخاطر همین کمتر می توانم از آن زاویه به این موضوع بپردازم. چون یک سری قواعد و کنوانسیون های مشخصی است و از آنجاییکه در حوزه من نیست به طور کلی به آن اشاره می کنم. به طور کلی از آنجاییکه ایران یک سری توافقات بین المللی به نام برجام امضا کرده و باعث شده تا قطعنامه هایی که علیه ایران بود متوقف گردد، بنابراین در حال حاضر از لحاظ حقوقی و قانونی ایران کاملا این حق را دارد که نفت خود را بفروش برساند. اقدام آمریکا برای خروج از برجام به طور یکجانبه بود و طرفهای دیگر خارج نشده اند در واقع این رویکرد جدید دولت آمریکا است که اصطلاحا گفته می شود فشار حداکثری به ایران وارد کند تا ایران را وادار کند در یک چهارچوب جدیدی توافق را امضا کند. اینها همه سیاست های یکجانبه دولت آمریکا به حساب می آید هم به لحاظ حقوق بین الملل و هم به مسائلی که به قدرت بین الملل، روابط بین کشورها و… مرتبط می شود. بنابراین در پاسخ می توان گفت که به طور طبیعی اقدام آمریکا دو نکته دارد یکی اینکه اقدام آمریکا جنبه روانی و تبلیغاتی داشته باشد و در راستای فشار حداکثری آمریکا باشد و دیگری اینکه بخواهد تا اقدام عملی هم انجام دهد. تبعات هر کدام از این دو اقدام آمریکا طبیعتا می تواند متفاوت باشد ولی بنظر می رسد در راستای سیاست اعمال فشار حداکثری روی ایران است و ماهیت این سیاست نیز یکجانبه است.

آیا آمریکا از لحاظ قانونی می توانند چنین کاری انجام دهد؟

احتمال اینکه این سیاست اعلامی آمریکا جنبه فشار روانی، تبلیغاتی داشته باشد، گزینه ای است که خیلی محتمل تر است بخاطر اینکه هر اقدامی که آمریکا بخواهد انجام دهد تا عملا مانع نقل و انتقال نفت در حوزه های بین المللی شود این کار به طور طبیعی نقض قوانین بین المللی است و برای ایران این حق را ایجاد می کند که برای دفاع از خودش به هر شیوه ای که می داند و امکانش را دارد رفتار کند. طبیعتا این حرکت باعث بروز برخورد و تعارض می شود. آبراه خلیج فارس آبراه خیلی مهمی است و حساسیت های خیلی زیادی در این آبراه به لحاظ صدور نفت و تبعاتی که می تواند برای اقتصاد جهانی داشته باشد، وجود دارد. البته من این خبر را نشنیدم ولی فکر می کنم که بهر حال باید در محاسباتی که آمریکایی ها انجام می دهند هر گونه اقدامی که بخواهند عملی کنند تا مانع از صدور نفت ایران شود به شدت روی تحولات این منطقه اثر می گذارد و می توانند اختلالاتی را ایجاد کند در آمد و شد کشتی های نفتکش با توجه به توانمندی هایی که ایران برای دفاع از خودش دارد، برداشت اولیه من این است که این خبر بیشتر جنبه روانی دارد ولی طبیعتا اگر وارد فاز عملی شود پیامدهایش خیلی قابل کنترل نیست. فکر نمی کنم آمریکایی ها بتوانند این حرف را بزنند که بتوانند پیامدهای چنین اقدامی را کنترل کنند.

فروش نفت ایران پس از تحریم های ایالات متحده به شدت کاهش یافت - اسپوتنیک ایران
فروش نفت ایران پس از تحریم های ایالات متحده به شدت کاهش یافت

این اقدام آمریکا چه تبعاتی خواهد داشت؟

این اقدام آمریکا می تواند شروع یک مرحله پر تنشی باشد که طبیعتا یک سری حوادث دیگری نیز رخ دهد که این حوادث متعاقب هر نوع اقدام بازدارنده. ایران یک سری گزینه هایی دارد که می تواند آنها را عملی کند، گزینه ها متعدد است که نمی توان آنها را افشا کرد ولی با توجه به توانمندیی های نظامی ایران در منطقه می تواند یک سری از اقداماتی را برای افزایش هزینه این اقدام آمریکا انجام دهد که آنها می تواند به تنش بیشتر منجر شود. بنظر نمی رسد این چیزی باشد که آمریکایی های در شرایطی که به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک می شویم بخواهند در این مسیر حرکت کنند به این خاطر بنظر من می توان گفت که این بحث تا حد زیای حالت تبلیغاتی-روانی داشته باشد. هر اقدامی که علیه ایران انجام شود بطور طبیعی تبعاتش نمی تواند تنها محدود به ایران باشد با توجه به اینکه بهرحال کشورهایی مثل عربستان و امارات که سیاست هایی خیلی همسو و نزدیکی با آمریکا دارند در این شرایط و حتی در بحث تحریم نفتی هم همکاری نزدیک با آمریکا کردند. یکی از احتمالاتی که می توان مد نظر قرار داد این است که دامنه یا پیامد این حوادث دامنگیر عربستان، امارات و کشورهای دیگری که نفت خودشان را از منطقه خارج کنند نیز شود. در گذشته هم هر گونه تلاش برای محدود سازی نفت ایران توسط کشورهای منطقه باعث شده است که کل منطقه درگیر شود بنابراین این هم می تواند جز پیامدها باشد که باعث می شود تا یک سری پیامدهای غیر قابل مدیریت و غیر قابل کنترلی بوجود بیاید و هزینه های چنین اقداماتی هم برای آمریکا و هم برای اقتصاد جهانی خیلی زیاد باشد، البته برای ایران هم پیامدهای شدیدی به دنبال خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала