سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران

© REUTERS / Kim Kyung-Hoonسفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران
سفر وزیر امور خارجه ژاپن به ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه‌های ژاپنی اعلام کردند وزیر خارجه این کشور قرار است برای زمینه‌سازی دیدار نخست وزیر ژاپن به تهران سفر کند.

 

آیا جادوی ژاپنی می تواند طلسم اختلافات ایران و آمریکا را بشکند؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
آیا جادوی ژاپنی می تواند طلسم اختلافات ایران و آمریکا را بشکند؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، "تارو کونو" وزیر خارجه ژاپن، احتمالا برای زمینه سازی دیدار «شینزو آبه» نخست وزیر این کشور از ایران به تهران سفر خواهد کرد.
خبرگزاری کیودو ژاپن با اشاره به انجام این سفر در ماه جاری میلادی افزوده است وزیر خارجه ژاپن احتمالا قبل از نخست وزیر راهی ایران می شود تا ضمن دیدار با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود، برنامه های سفر "شینزو آبه" به تهران را هم بررسی کند.
دولت ژاپن روز گذشته (پنجشنبه) به صورت رسمی اعلام کرد "شینزو آبه" نخست وزیر این کشور 12 ژوئن (22 خرداد 98) به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران، به تهران خواهد کرد.
گزارش از قول "یوشیهیدا سوگا" سخنگوی ارشد دولت ژاپن آورده است افزایش تنش ها برای ژاپن بسیار نگران کننده است مهم است در این شرایط، کاری صورت دهیم تا این روند متوقف شود.
رسانه های ژاپن گزارش کرده اند که یکی از برنامه های آبه دیدار با رهبر و رییس جمهوری ایران است و طرفین درباره مسایل مهم منطقه ای و بین المللی گفت و گو خواهند کرد.
این سخنگوی ژاپن گفت: گفت‌وگو درباره پایبندی طرفین به برجام به عنوان یک توافق مهم بین المللی و اینکه ایران بازیگر سازنده برای ثبات منطقه است، از دیگر موضوعات مورد رایزنی طرفین خواهد بود.
ژاپن از جمله کشورهایی است که بشدت به ثبات خاورمیانه اهمیت می دهد رسانه های این کشور گزارش کرده اند نزدیک به 80 درصد از نفت مورد نیاز ژاپن از این منطقه تامین می شود و این کشور از شرکای خوب تجاری ایران است و با نظرداشت روابط گرم دو کشور این سفربسیار با اهمیت می نماید ضمن آنکه ایران از سال های 2000 میلادی به این طرف بین 5 تا 10 درصد از نفت مورد نیاز ژاپن را تامین کرده است.
به گزارش ایرنا، بعد از انقلاب اسلامی، سفر آبه به ایران نخستین سفر یک نخست وزیر ژاپن به تهران است پیش از او "تاکئو فوکودا" در سال 1978 به ایران سفر کرده بود. در این سفر که همزمان با 90 امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک دو کشور روی می دهد آبه با رهبر انقلاب اسلامی و رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار می کند.
آبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در توکیو با ترامپ در اواخر ماه مه 2019 (اوائل خرداد 1398) اظهار داشت که او می خواهد تلاش هایی را برای تسهیل گفت و گوها میان واشنگتن و تهران بکار گیرد تا از تنش ها کاسته شود که با استقبال ترامپ مواجه شد.
عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در مورد سفر آبه به تهران به تلویزیون ژاپن گفته بود که توکیو احتمالا قادر به تفهیم شرایط کنونی به آمریکایی‌ها خواهد بود و امیدواریم سفر آبه به تهران به کاهش تنش‌ها در منطقه منجر شود.
"ان اچ کی" با اشاره به بخشی از سخنان عراقچی که گفته بود "ایران پیش تر تمایلی به ورود کشور سوم به میانجیگری میان ایران و آمریکا نداشت" خاطر نشان کرد که سخنان او درباره سفر آبه به تهران نشانه ای از استقبال تهران از میانجیگری توکیو دارد.
آبه از سال 2013 میلادی هر سال در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با رئیس جمهوری ایران دیدار داشته است.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала