گزارش و تحلیل

رونمایی از ویلموتس در ورزشگاه آزادی

اشتراک
سرمربی بلژیکی و جدید تیم ملی فوتبال ایران، امروز برای نخستین بار در ورزشگاه آزادی بر روی نیمکت این تیم خواهد نشست.

به گزارش اسپوتنیک، تیم ملی فوتبال ایران پس از کنار رفتن کارلوس کیروش پرتغالی از هدایت تیم ملی ایران پس از هشت سال، ماه ها به دنبال جذب یک مربی بزرگ برای جایگزینی وی بود. 

 در این بین برخی از مسولان وزارت ورزش از مربیان بزرگی همچون زیدان، مورینیو و کلینزمن برای جانشینی کارلوس کی روش نام بردند که با واکنش های مختلفی همراه بود.

مارک ویلموتس، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
اعلام دلایل انتخاب ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران

اما در نهایت مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران پس از ماه ها و مذاکرات مختلف با برخی از مربیان خارجی سرانجام با مارک ویلموتس بلژیکی که سابقه نشستن بر روی نیمکت سرمربی گری تیم ملی فوتبال بلژیک را نیز دارد، به توافق رسید و رسما به عنوان جانشین کارلوس کی روش معرفی شد.

 بسیاری نسل طلایی بلژیک را که در جام جهانی 2014 درخشیدند را حاصل کشف ویلموتس نمی دانند و بر این باورند که در این وهله زمانی سرمربی این تیم پرستاره بوده است. هازارد، دی بروین، لوکاکو، کورتوآ، کمپانی، فرمایلن، فرتونگن، فلینی، ویتسل، مرتنس و دمبله، از ستاره های تیم ملی بلژیک در جام جهانی 2014 بودند که با هدایت ویلموتس توانست در مرحله گروهی این رقابت‌ها که با تیم‌های الجزایر، روسیه و کره‌جنوبی هم‌گروه بود، به عنوان تیم نخست صعود کرد. بلژیک و ویلموتس در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه 2 بر 1 آمریکا را شکست دادند اما در مرحله یک چهارم نهایی با یک گل مقابل آرژانتین مغلوب شدند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

ویلموتس پس از دوران بازیگری در سال 2003 به عنوان سرمربی تیم شالکه 04 آلمان معرفی شد که از همین تیم از دنیای فوتبال خداحافظی کرده بود.

او از تیم شالکه 04 به تیم سنت آمد و در نهایت به بلژیک رفت و بعد از مدتی که به عنوان دستیار جورج لیکنز سرمربی سابق تراکتور سازی تبریز در تیم ملی بلژیک فعالیت می کرد،  هدایت تیم ملی بلژیک را در سال 2012 برعهده گرفت 4 سال سرمربی تیم بلژیک بود.

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / وحید هاشمیان
رونمایی از ویلموتس در ورزشگاه آزادی - اسپوتنیک ایران
وحید هاشمیان

پس از انتخاب مارک ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، نکته مثبتی که با استقبال اکثرا کارشناسان، پیشکسوتان، مربیان و فوتبالدوستان ایرانی روبرو شد، انتخاب وحید هاشمیان به عنوان دستیار ویلموتس بود که سال ها در اروپا پس از پایان دوران بازیگری به فراگیری بالاترین درجات مربیگری پرداخته است و می تواند کمک بزرگی برای تیم ملی قوتبال ایران باشد.

مارک ویلموتس پس از آغاز رسمی فعالیت خود به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران، برای انتخاب بازیکنان به دلیل نداشت شناخت کافی ترجیح داد همان تیم منتخب کارلوس کی روش در جام جهانی روسیه و جام ملت های آسیا را با چند تغییر به تیم ملی فوتبال ایران برای دیدارهای دوستانه در مقابل سوریه و کره جنوبی انتخاب کند.

مارک ویلموتس بلژیکی امروز از ساعت 19:45 دقیقه به وقت تهران در ورزشگاه آزادی در برابر سوریه برای نخستین بار بر روی نیمکت تیم ملی ایران خواهد نشست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала