دریافت زباله به جای شهریه در مدرسه‌ای در هند +عکس

© Fotolia / Andreas Schindlدریافت زباله به جای شهریه در مدرسه‌ای در هند +عکس
دریافت زباله به جای شهریه در مدرسه‌ای در هند +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مدرسه آکشار، یک مدرسه نیمه سنتی با شهریه پلاستیکی است که دانش‌آموزان هر روز در راه مدرسه کیسه‌های پلاستیکی را با خود به مدرسه می‌برند.

به گزارش اسپوتنیک، یک زوج جوان هندی به نام‌های مازین مختار و پارمیتا سارما که آرزو داشتند مدرسه‌ای برای کودکان فقیر تاسیس کنند در سال ۲۰۱۳ پس از سفر به نیویورک ایده‌ای به ذهنشان می‌رسد و آن بازگشایی مدرسه‌ای با شهریه پلاستیکی بود و در سال ۲۰۱۶، مدرسه آنها با نام آکشار آغاز به کار کرد.

View this post on Instagram

. سیاره ما اکنون بیش از هر زمان دیگری از پیدایش انسان، با بالاترین سطح گاز‌های گلخانه‌ای در اتمسفر روبروست. به نظر می‌رسد از وقتی فهمیدیم که شاهد چه فاجعه‌ای جلوی چشمانمان هستیم، به دنبال راه‌های مثبتی گشتیم که وضعیت کنونی را تغییر دهیم. اما به جای تمرکز بر چیز‌های منفی، بیایید نگاهی به تلاش‌های مثبت و سازنده‌ای بیندازیم که در این راستا انجام شده است. «آکشار» یک مدرسه نیمه سنتی در هند است که دانش‌آموزان هر روز در راه مدرسه کیسه‌های پلاستیک را با خود می‌برند موسس این مدرسه، مازین مختار می‌گوید که بعد از سفر به نیویورک در سال ۲۰۱۳، این ایده به ذهن خودش و همسرش رسیده است: «ما هر دو آرزو داشتیم مدرسه‌ای برای کودکان فقیر تاسیس کنیم. ما آکشار از سال ۲۰۱۶ راه انداختیم.» «ما می‌خواستیم مدرسه برای همه رایگان باشد، اما بعد متوجه مشکل محیط زیستی و اجتماعی بزرگتری در منطقه شدیم. من هنوز به یاد دارم هربار که کسی در مناطق اطراف پلاستیک می‌سوزاند، چگونه کلاس‌ پر از دود‌های سمی می‌شد. در اینجا سوزاندن زباله‌های پلاستیکی برای گرما عادی بود. ما می‌خواستیم این را تغییر دهیم بنابراین دانش‌آموزان را تشویق کردیم که به جای شهریه، زباله‌های پلاستیکی خانه‌شان را با خود به مدرسه بیاورند. در ابتدای کار والدین خیلی با «مدرسه شهریه پلاستیکی» همکاری نمی کردند اما به مرور زمان همه چیز بهتر شد. فعالیت مدرسه با ۲۰ دانش آموز آغاز شد و اکنون به ۱۱۰ نفر رسیده است. این زوج تصمیم دارند ۱۰۰ مدرسه دیگر در نقاط دیگر هند راه اندازی کنند. #ایران #خبر_جنوب #iran #news #newspaper

A post shared by روزنامه خبرجنوب (@khabarnewspaper) on May 31, 2019 at 11:45am PDT

مازین مختار، موسس این مدرسه می‌گوید: «وقتی مرکز بازیافت زباله را راه انداختیم مدرسه رایگان بود اما به دلیل اینکه در ابتدا والدین همکاری نمی‌کردند، بنابراین ایده شهریه پلاستیکی مدرسه را اجرا کردیم تا آنها مجبور به همکاری شوند. و در واقع، بیشتر شبیه به تکالیف اجباری مدرسه است تا شهریه. و این مدرسه کاملا رایگان است اما والدین برای کمک به ما و خودشان باید زباله‌های پلاستیکی خشک و تمیز را از خانه به مدرسه بفرستند.»

این مدرسه تنها با ۲۰ دانش‌آموز فعالیت خود را آغاز کرد اما اکنون تعداد دانش‌آموزان به ۱۱۰ نفر رسیده است. این زوج جوان تصمیم دارند ۱۰۰ مدرسه این چنینی در نقاط دیگر هند راه‌اندازی کنند.

این مدرسه درباره مضرات پلاستیک به دانش‌آموزان و والدین آنها آموزش می‌دهد.
علاوه بر این مدرسه آکشارا به دانش‌آموزان فرصت شغلی می‌دهد چرا که آنها پیش از این در معدن کار می‌کردند. و به دانش‌آموزان بزرگتر پیشنهاد می‌دهد به دانش‌آموزان کوچکتر درس بدهند و به عنوان کارگر اجتماعی و معلم آنها را استخدام می‌کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала