سنای آمریکا : آمریکا برای کمک به ایران تلاش می کرد

© AP Photo / Charles Rex Arbogastسنای آمریکا : آمریکا برای کمک به ایران تلاش می کرد
سنای آمریکا : آمریکا برای کمک به ایران تلاش می کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
گزارش جدید کمیته فرعی تحقیقات مجلس سنای آمریکا حاکی از آن است که دولت رئیس جمهور اوباما برای کمک به ایران تلاش می کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، روزنامه واشنگتن پست نوشت: کمیته فرعی تحقیقات مجلس سنای آمریکا در گزارشی جدید اطلاع می دهد که باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا تلاش کرد به ایران کمک کند تا برای تبدیل ۵.۷ میلیارد دلار از دارایی‌هایش از حساب‌های بانکی آمریکایی استفاده نماید و این برخلاف وعده او به کنگره بوده است مبنی بر اینکه ایران کماکان پس از توافق هسته‌ای نیز اجازه نخواهد داشت به نظام مالی آمریکا دسترسی داشته باشد.
این گزارش ذکر می کند: جک لو، وزیر خزانه‌داری دولت اوباما در ژوئیه ۲۰۱۵ به کمیته روابط خارجی سنا اطمینان داد که ایران تحت توافق هسته‌ای نیز همچنان به نظام مالی و بازار تجاری آمریکا دسترسی نخواهد داشت. بنابراین، بانک‌های ایرانی قادر نخواهند بود از طریق نیویورک تراکنشی را به دلار انجام دهند یا وارد ترتیبات مالی با بانک‌های آمریکایی شوند. چند هفته بعد، آدام زوبین یکی از معاونان ارشد جک لو نیز در جلسه‌ای توجیهی با کمیته بانکداری سنا همین عبارات را برای تضمین دادن به آنها به کار می‌برد.
گزارش کمیته فرعی تحقیقات سنا حاکی از آن است که وزارت خزانه‌داری اوباما در ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ یک مجوز ویژه را صادر کرده است که تبدیل دارایی‌های ایران به ارزش میلیاردها دلار از طریق نظام مالی آمریکا را اجازه می دهد. اتفاقی که دقیقاً جک لو و آدام زوبین قول داده بودند روی نخواهد داد و شامل سپرده‌های نامحدود برای ایران در بانک مسقط در عمان تا زمان انقضای این مجوز می‌شد.
این تحقیقات همچنین نشان می دهد که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری نیز دو بانک کارگزار آمریکایی را ترغیب می‌کند تا این مبادلات دارایی‌های ایران را صورت دهد. هرچند این دو بانک به دلیل خطر قانونی همکاری تجاری با ایران از این کار امتناع کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала