آیا ایران باید در مقابل ترامپ خویشتنداری نشان بدهد؟

© AFP 2023 / BEHROUZ MEHRI آیا ایران باید در مقابل ترامپ خویشتنداری نشان بدهد؟
آیا ایران باید در مقابل ترامپ خویشتنداری نشان بدهد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدام مقامات دولت اوباما برای ایجاد دو دستگی در دولت ترامپ و انزوای آن است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «دیلی بیست»، در پی افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن چند تن از مقام‌های دولت باراک اوباما،رئیس جمهور پیشین آمریکا، در تماس‌های خود با مقامات دولت ایران،از تهران خواسته‌اند تا وارد بازی با رئیس جمهور ترامپ نشود و خونسردی خود را حفظ کند.

به نوشته نشریه نامبرده،گفتگو میان مقامات دولت اوباما و مقامات دولت ایران از نوامبر 2016 ادامه داشته است.اما تماس‌های اخیر که به‌طور شخصی و تلفنی و در طول دو ماه اخیر بوده است در حالی صورت گرفته که خطوط ارتباطی میان تهران و واشنگتن از طریق واسطه‌هایی در اروپا و نقاط دیگر ضعیف شده‌اند.

دستیار کنگره افزود که مهم نیست آنها به ایرانی‌ها چه گفتند. مهم این است که آنها با این کار چه پیامی به متحدان سیاسی خود در آمریکا می‌دهند. این اقدامی است برای ایجاد دو دستگی در دولت ترامپ و انزوای آن».

میشل اوباما - اسپوتنیک ایران
چرا ترامپ نسبت به شهروندی اوباما شک کرد؟

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران اخیراً درباره اظهارات متناقض ترامپ درباره روابط ایران و آمریکا و صحبت‌های او در دیدار با نخست وزیر ژاپن که بار دیگر از تمایل کشورش جهت مذاکره با ایران سخن گفته بود، اظهار داشت:«همان طور که پیش از این نیز اعلام کرده‌ایم ایران به لفاظی‌ها توجهی ندارد و آنچه که برای ما مهم است تغییر لفاظی‌ها به تغییر رویکرد است. ما بر اساس رفتاری که می‌بینیم تصمیم‌گیری می‌کنیم و آنچه که برای ما مهم است تغییر رویکرد در رفتار آمریکایی‌ها است».

در تاریخ 8 مه 2018، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

کاخ سفید، 22 آوریل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس ‌جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است معافیت خرید نفت ایران که پیشتر به هشت کشور داده بود را تمدید نکند.این تصمیم آمریکا مورد انتقاد کشورهایی مانند چین، هند و ترکیه قرار گرفته و به نظر می رسد بر تعداد کشورهای معترض به این رویکرد افزوده خواهد شد.ترامپ با اعلام تحریم صادرات نفت ایران طی چند هفته آینده، کشورهایی که به خواسته آمریکا عمل نکنند را به اعمال تحریم تهدید کرده است.

کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم گرفته است معافیت مشتریان نفت ایران از اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران را تمدید نکند. تصمیم عدم‌تمدید معافیت‌ها با هدف به صفر رساندن صادرات نفت ایران و قطع دسترسی ایران به منبع اصلی درآمد خود اتخاذ شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала