فرانسه، آلمان و بریتانیا خواهان دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی

© Photo / Zahra Ahmadiفرانسه، آلمان و بریتانیا خواهان دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی
فرانسه، آلمان و بریتانیا خواهان دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرانسه،آلمان و بریتانیا از اتحادیه اروپا، روسیه و چین خواستند کانال های مالی و تجاری را با ایران حفظ کنند.

به گزارش اسپوتنیک در اعلامیه مشترک کشورهای اروپایی آمده است که فرانسه، آلمان و بریتانیا از اتحادیه اروپا، روسیه و چین خواستند با وجود عدم تمدید معافیت از تحریم های نفتی از سوی آمریکا، کانال‌های مالی و تجاری با ایران حفظ شود.

در اعلامیه نامبرده آمده است:«شرکت کنندگان برجام در خصوص برنامه هسته ای ایران باید به حفظ کانال های مالی و تجاری با ایران و کشورهای ثالث ادامه بدهند که برای حمایت از برجام ضروری است. طرفین همچنین موظف هستند کمک های مالی در مکانیزم ویژه تجارت با ایران «اینستکس» (ساحات) را افزایش بدهند و از شرکای روسی و چین می خواهند از نمونه مشابه برای حفظ تجارت قانونی پیروی کنند  که توافق با کمک گام های مشخص را ممکن می سازد».

هشدار جدید ایران به آمریکا - اسپوتنیک ایران
هشدار جدید ایران به آمریکا

سه کشور اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس بیشترین نقش را در راه‌اندازی اینستکس ایفا کرده‌اند و این کانال مالی می‌تواند مبادلات مالی بین اتحادیه اروپا و ایران را در حوزه‌هایی که نقض تحریم‌های آمریکا را در پی ندارد، حفظ کند. اینستکس بدون اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دور بزند، این امکان را برای اروپایی‌ها فراهم خواهد کرد که در چارچوب سیاست‌های تحریمی آمریکا اقلامی مانند غذا، دارو و تجهیزات پزشکی را به ایران صادر کنند.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала