گزارش و تحلیل

جبران نفت ایران با شعار امکان پذیر نیست

© REUTERS / Raheb Homavandiجبران نفت ایران با شعار امکان پذیر نیست
جبران نفت ایران با شعار امکان پذیر نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران در آیین افتتاح نمایشگاه نفت اظهار داشت که معیار بازار نفت شعار و شانتاژ های تبلیغاتی نیست بلکه مقدار تولید است و کمبود نفت ایران توسط کشورهای دیگر مورد ادعای ایالات متحده قابل جبران نمی باشد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از تهران وزیر نفت ایران که تنها سخنران مراسم افتتاحیه این نمایشگاه در تاریخ 11 اردیبهشت ماه بود اظهار داشت ایران هیچوقت از سلاح نفت به عنوان ابزار سیاسی و یا فشار بر دیگر کشورها استفاده نکرده وهر کشوری که بخواهد از آن به عنوان ابزار استفاده کند باید تبعات آن را نیز بپذیرد.

عبداللهیان: نفت ایران در جهان جایگزین ندارد - اسپوتنیک ایران
عبداللهیان: نفت ایران در جهان جایگزین ندارد
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با حضور معاونان وزارت نفت، نمایندگان مجلس، صنعتگران و سفرای برخی کشورهای خارجی برگزار می‌شد و وزیر نفت ایران از از 10 برنامه برای تحقق شعار ساخت داخل در سال 98 صحبت کرد و در پایان نیز اظهاراتی را در قالبی که بیشتر به یک بیانیه می‌ماند در مورد بازار نفت و اقدامات امریکا و 2 کشور همسایه ایران یعنی عربستان و امارات مطرح کرد.
زنگنه همچنین در حاشیه مراسم افتتاحیه در پاسخ به شایعات برخی رسانه ها در مورد قیمت بنزین را تکذیب کرد و اظهار داشت آنها مثل همیشه دروغ می‌گویند.

بیست و چهارمین نمایشگاه نفت و تجهیزات و شرکت‌های این حوزه سالن‌های مرکز بین‌المللی نمایشگاه‌ها در حالی با شکوه بی سابقه و حضور دبیر کل اپک برگزار شد که ایالات متحده تهدید کرده از دوم ماه مه میلادی صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
تولید کنندگان و شرکت‌ها در حوزه‌های "بالادستی"، "میان‌دستی"، "تجهیزات صنعت نفت"؛ "صادرکنندگان" و شرکت های "دانش بنیان ها") در قالب 1047 شرکت ایرانی(و 106 شرکت از 21 کشور جهان در این نمایشگاه که از نمایشگاه‌های "UFI approved event" است و استانداردهای بین‌المللی حوزه نمایشگاهی را داراست شرکت کردند.
وزیر نفت در بخش نخست صحبت‌هایش به 10 برنامه برای تحقق شعار ساخت داخل پرداخته و رئوس این برنامه را برای حاضران شرح داد.
او گفت: 

"ما از ابتدای سال اقدامات و برنامه‌ها را مرور کردیم که با چه برنامه‌ای می‌توانیم بیشتر به رونق تولید کمک کنیم. در این مسیر ما به زمینه‌هایی دست پیدا کردیم که اغلب به کسب و کار ما برمی‌گردد. اولین زمینه ادامه صادرات نفت است که بیشترین فشار دشمن بر آن متمرکز است".

افزایش خرید نفت ایران از سوی چین در ماه مارس - اسپوتنیک ایران
افزایش خرید نفت ایران از سوی چین در ماه مارس
وی افزود: "دومین نکته تلاش ما برای تامین خوراک واحدهای پالایشی و به ویژه پتروشیمی‌ها به میزان درخواستشان است. امسال برای نخستین‌بار ما بطور کامل ظرفیت تولید طرح‌های الفینی را پر می‌کنیم. تامین خوراک واحدهای پایین دستی پتروشیمی از اهداف ما است."

آقای زنگنه اظهار داشت:

"البته ما با شبه تولید‌کننده و تولید‌کننده قلابی هم که دنبال این هستند که سهمیه بگیرند و در بازار آزاد بفروشند روبرو هستیم که مشکل دارد و به آنها سهمیه نخواهیم داد".

بیژن زنگنه ادامه داد: "سومین نکته ظرفیت تولید گاز است که امسال از 1000 میلیون متر مکعب در روز عبور کرده و ما تامین سوخت گاز حتی برای واحدهای کارگاهی هم خواهیم داشت. ادامه تمرکز بر سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی نکته چهارم است که امسال تا زمستان تولید 60 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد."

وزیر دفاع ایران: به صفر رساندن صادرات نفت ایران ظالمانه است - اسپوتنیک ایران
وزیر دفاع ایران: به صفر رساندن صادرات نفت ایران ظالمانه است
وزیر نفتتمرکز بر اتمام طرح‌های پتروشیمی با درصد بالای پیشرفت فیزیکی را پنجمین زمینه لازم برای تولید و رونق کسب‌وکار دانست و گفت: "در سال ۹۸ و ۹۹ بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، ۱۸ طرح جدید پتروشیمی نهایی می‌شود و تولید محصولات پتروشیمی کشور از ۲۷ میلیون تن به بیش از ۵۰ میلیون تن در سال ۱۴۰۰ خواهد رسید که این موضوع به معنای درخواست خدمات مهندسی و کالا از سوی صنعت نفت به تولیدکنندگان داخلی است".

وزیر نفت ایران در مورد اهمیت این افزایش تولید گفت: "تولید کشور اضافه می‌شود و به معنای ایجاد درخواست برای خدمات مهندسی و کالا از بازار داخلی است که باید تلاش کنیم حجم بیشتری از درخواست کالا به صنعتگران داخلی ارجاع شود"

او در ادامه عنوان کرد:

"زمینه ششم برنامه‌ریزی برای استفاده از نقدینگی مردم در سرمایه‌گذاری چه شرکت نفت چه بخش خصوصیاست. ما پیشنهادی برای اینکه بخش خصوصی از بازار سرمایه جذب سرمایه کند طراحی کرده ایم".

وزیر نفت در تشریح برنامه هفتم در راستای تحقق ساخت داخل عنوان کرد: "زمینه هفتم نکته این است که امسال قصد داریم باب جدیدی از همکاری را با شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها آغاز کنیم. می‌خواهیم محلی را اختصاص دهیم که دوران عبور را آنجا مستقر شوند و کمک‌هایی مشابه acceleratorها (شتاب‌دهنده استارتاپ) به آنها ارایه دهیم.
وزیر نفت ایران در توضیح برنامه هشتم عنوان کرد: " طرح‌های EPC و EPD ادامه می‌یابد ما با یک مجوزی اختیار گرفتیم که 6 میلیارد دلار در 3 سال هزینه کنیم. در همین راستا 10 قرارداد به ارزش 6 هزار و 500 میلیارد تومان منعقد شده و 23 قرارداد به ارزش 34 هزار میلیارد تومان هم در دست است."

نفت کش ایران - اسپوتنیک ایران
تصورات نادرست در باره جایگزینی نفت ایران
وزیر نفت تاکید کرد: "نحوه تامین مالی این قراردادها پیش بینی شده و در واقع تنها بخشی که در آن چالش مالی نداریم همین بخش است. عمده تامین نیز از بازار سرمایه صورت می‌گیرد."

جناب آقای زنگنه صحبت‌های خود در خصوص برنامه برای پیاده‌سازی ساخت داخل را ادامه داده و گفت: "زمینه نهم قراردادهای EPC است که با وجود محدودیت‌هایی که "غرب" برای ما ایجاد کرده است ما قرارداد میدان‌های سپهر، جفیر، دال پری، ابان، پایدار غرب و شرق و چشمه خوش را منعقد کرده و انشالله ظرفیت را افزایش می‌دهیم"

وزیر نفت زمینه دهم را "ادامه فعال طرح‌های گازرسانی شهری و روستایی" عنوان کرده.
در مورد برنامه یازدهم گفت:

"حمایت از ساخت داخل با تمرکز بر کالاهای اساسی مورد نیاز صنعت نفت مربوط به ۱۰ قلم کالای اساسی آخرین زمینه است. اساسا قراردادهای EPC و EPD بر این مبنا تعریف شدند که به پیمانکاران ایرانی واگذار می‌شوند و عمده تجهیزات و کالاها که ذکر شده الزاما از داخل خریداری شود که مسائل مربوط به پیش‌پرداخت‌های آنها را حل کرده‌ایم، همچنین در ساخت تجهیزات درون‌چاهی تا میزان ۹۵ درصد از دستاوردهای این کار بوده است".

وزیر نفت ایران در مورد یک طرح جدید ایران که "نفت در ازای پروژه" است پرده برداشت وگفت"به من مراجعه می‌کنند که آیا می‌شود در بازپرداخت اجرای طرح‌ها به نفت اتکا کرد؟ مثلا کسی بیاید و طرحی را پیشنهاد دهد و اجرا کند، یا اینکه کالایی را به ما بفروشد و در مقابلش هم نفت برداشت کند؛ من می‌گویم که ما این را موافق هستیم اما باید دوستان دنبال کنند و کار کمی دشواری است. دولت هم موافق است"

وزیر نفت در ادامه صحبت خود گفت:

"ما به افکار جدید و کار جدید در کنار برنامه‌های سابق برای فروش نفت تکیه می‌کنیم. هر سرمایه گذاری که بتواند منابع مالی را تامین کند طرح مورد نظرش در اولویت قرار می‌گیرد. اینکه فکر کنیم فقط دولت باید تامین کند کار را محدود می‌کند".

آقای بیژن نامدار زنگنه در اولین واکنش رسمی به تهدیدات صفر کردن صادرات نفت ایران توسط آمریکا و اعلان جبران تولید نفت ایران توسط بعضی کشورها افزود: "من قبلا هم گفتم صفر کردن صادرات نفت گرچه آرزوی امریکا ولی خیال واهی است ما با هیچ کشوری دشمنی نداریم ولی دو کشور همسایه ما مرتب سعی می‌کنند با اتکای به بزرگنمایی ظرفیت مازاد خود به بازار اطمینان دهند مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما هر صاحب نظر مستقلی در بازار می‌داند اینها بزرگ نمایی و اغراق است. این کشورها نه تنها در ظرفیت بلکه ذر ذخایر نفت خود هم اغراق می‌کنند. اینها تاکنون نتوانسته‌اند تایید هیچ مرجع مستقل بین‌المللی را برای ذخایر نجومی که می‌گویند بگیرند؛ برای اینکه اسناد و مدارک فنی کافی را ندارند."

نفتکش - اسپوتنیک ایران
نفت ایران برای کره جنوبی
وزیر نفت ایران ادامه داد: "امور دنیا به این سادگی‌ها که امریکا و برخی از حامیان و محرکان فکر می‌کنند نیست و بازار نفت را نمی‌شود با بیانیه اداره کرد. و در نهایت آنچه تعیین‌کننده است، تولید واقعی نفتی است که در بازار عرضه می‌شود. شکنندگی موجود بازار نفت با بیانیه و سخنرانی، عنوان کردن نبود کمبود در بازار، کارهای نمایشی و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی‌شود"
وزیر نفت ایران که از پرسابقه‌ترین چهره‌های جهانی اوپک و بازار نفت محسوب می‌شود گفت: "وضعیت نفت با اتفاقاتی که هر آن ممکن است اتفاق بیافتد در کشورهای دیگر مانند لیبی و هر جای دیگر و در عین حال تلاطم‌های غیرقابل پیش‌بینی اما محتمل؛ هر آن شکننده است."

زنگنه موضع ایران را مطرح کرد وگفت: "ایران هیچگاه از نفت به عنوان ابزار سیاسی استفاده نکرده است هر کسی که از نفت استفاده سیاسی بکند باید تبعات را بپذیرد."
وزیر نفت ایران اقدام عربستان برای جذب کشورهای کوچک به اوپک و تلاش برای گسترش سازمان به اوپک پلاس را اقدامی "خوب" توصیف کرد که در تضاد با استفاده از نفت به عنوان سلاح قرار دارد
و افزود: "بعضی‌ها از لایحه نوپک برای آینده سازمان نگران هستند. آنها به دنبال همکاری اوپک و غیراوپک هستند و همین‌طور به دنبال جذب تولیدکنندگان کوچک به عنوان اعضای جدید اوپک هستند که کار خوبی است، در حالی که همان کشورها با راهی که می‌روند با استفاده از نفت به عنوان سلاح برای دو عضو بنیان‌گذار اوپک اتحاد این سازمان را به تفرقه بدل می‌کنند و مرگ و فروپاشی اوپک را رقم می‌زنند که مسوولیت این کار با آنهاست."

وزیر نفت ایران در پایان گفت: "در شرایط کنونی صنعت نفت ایران در نوک پیکان جنگ تجاوزگرانه اقتصادی امریکا علیه ملت ایران است، بنابراین همه باید دست به دست هم دهیم تا با یاری خدا، استقامت و ایستادگی و سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала