تهدیدی دیگری برای زمین شناخته شد

© REUTERS / Amir Cohenتهدیدی دیگری برای زمین شناخته شد
تهدیدی دیگری برای زمین شناخته شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان دانشگاه پرینستون در آمریکا دریافتند که تغییراتی در پوسته زمین موجب تغییر در آب و هوای جهان خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ساینس، دانشمندان دانشگاه پرینستون در آمریکا به این نتیجه رسیدند که فرایندهای تکتونیکی می تواند منجر به تغییرات اقلیمی در جهان شود. تکتونیک یکی از شاخه‌های زمین‌شناسی است که به مطالعهٔ تغییرشکل پوستهٔ زمین بر اثر تنش‌ها و کرنش‌های وارده در طول دوران‌های مختلف زمین‌شناسی می‌پردازد.

برخورد شبه قاره هند با آسیا در 50 میلیون سال قبل باعث شد تا دمای آب دریا کاهش یابد و منجر به اشباع اکسیژن در اقیانوس ها شد که شرایط زندگی موجودات زنده را تغییر داد.

محققان ترکیب پوسته های صدفها را برای تعیین غلظت نیتروژن در 70 تا 30 میلیون سال پیش در اقیانوس ها مورد بررسی قرار دادند. بقایای فسیلهای تک سلولی صدفها در اقیانوس اطلس شمالی و جنوبی و همچنین در اقیانوس آرام شمالی جمع آوری شدند. نیتروژن یک جزء کلیدی از مواد ارگانیک است که متابولیسم موجودات زنده را تشکیل می دهند. فقط برخی از موجودات — به عنوان مثال، سینو باکتری ها — قادر به استفاده از نیتروژن اتمسفر و تبدیل آن به یک فرم بیولوژیکی قابل دسترسی هستند.

این عنصر شیمیایی خود دارای دو ایزوتوپ پایدار — N-15 و N-14 است. نسبت آنها در رسوبات نشان دهنده سطح اکسیژن در آب دریا در آن زمان می باشد، مشخص شد که 10 میلیون سال پس از انقراض دایناسورها، یعنی 56 میلیون سال پیش، نسبت کربن 15 و کربن 14 بالا بود، که نشان دهنده کمبود اکسیژن بود که می تواند به خاطر گرم شدن زمین در آن زمان باشد، به خاطر اینکه که اکسیژن در آب گرم به سختی حل می شود. با این حال، 55 میلیون سال پیش غلظت اکسیژن افزایش یافت، در حالی که آب و هوای گرم مانده بود که این می تواند به دلیل دیگری باشد. در آن زمان شبه قاره هند شروع به برخورد با آسیا می کند، که در نهایت منجر به ناپدید شدن دریای تتیس شد. این شرایط منجرب به اشباع شدن دریا با اکسیژن شد.

این تغییرات در صفحات زمین می تواند بر روی آب و هوا تاثیر گذاشته و منجر به دگرگونی آب و هوایی شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала