ایران قصد ندارد تنگه هرمز را ببندد

اشتراک
باقری: ما خواهان بازبودن این تنگه راهبردی هستیم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، سرلشکر محمد باقری اظهار داشت که ایران خواهان باز بودن این تنگه راهبردی است. روزانه کالا و نفت کشورهای مختلفی همچون ایران از این تنگه عبور می‌کند و مسئولیت امنیت این تنگه برعهده نیروهای مسلح ایران است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه امنیت تنگه هرمز توسط نیروهای مسلح ایران تامین می‌شود، افزود:«ما به دنبال بستن تنگه هرمز نیستیم اما اگر قرار باشد کسی این تنگه را ناامن کند، با او به شدت برخورد خواهیم کرد.مقامات ما هم این مساله را عنوان کردند که ما به دنبال بستن تنگه هرمز نیستم اما اگر دشمنی دشمنان زیاد شود، قادر به این کار خواهیم بود.

امروز همه کشتی‌ها و ناوهای جنگی منطقه ای و فرامنطقه ای باید پاسخگو سوالات پاسداران انقلاب اسلامی در تنگه هرمز باشند و ناوهای آمریکا نیز تاکنون پاسخگوی سوالات پاسداران سپاه بوده اند و تاکنون مشکلی وجود نداشته است».

پس از خروج آمریکا از برجام در ماه مه سال 2018،  واشنگتن تحریم های شدیدی علیه ایران وضع کرد  و اقتصاد ایران با مسائل جدی در عرصه بانکی مواجه شد. تحت فشار آمریکا، ارتباط ایران با سیستم بانکی «سوئیفت» قطع شد که تعامل مالی ایران با شرکای خارجی را دشوار کرده است. در سال 2019، برلین و لندن و پاریس ایجاد مکانیزم ویژه محاسبات با ایران را مطرح کردند تا بتوان با دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران به تجارت با ایران ادامه داد.

واشنگتن قصد خود در خصوص لغو اعطای معافیت از تحریم‌ها برای خرید نفت از ایران  را در روز 22 آوریل اعلام کرد.

وزارت خارجه آمریکا در ماه نوامبر گذشته برای هشت کشور معافیت 180 روزه صادر کرده بود تا فرصت جایگزینی واردات نفت از ایران را داشته باشند. معافیت از تحریم ها شامل حال کشورهای چین،هند، ژاپن،کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان شده بود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала